15 september 2021

Uitkomst subsidieronde 2021: nieuw gefinancierd onderzoek

Ieder jaar organiseert de Trombosestichting een subsidieronde. Tromboseonderzoekers kunnen zo financiering aanvragen voor hun wetenschappelijk onderzoek. De Wetenschappelijke Adviesraad van de Trombosestichting besprak op 12 mei jl. de acht onderzoeksprojecten die deze subsidieronde voor financiering in aanmerking kwamen. Dankzij de steun van onze donateurs kunnen we dit jaar maar liefst vier onderzoeksprojecten financieren. Het gaat om de volgende projecten:

Prof. dr. Leon Schurgers (MUMC+/Universiteit Maastricht)

Virchow’s triad: in vitro use of iPSCs creating Virchow’s organoid to study all three pillars of the triangle

In dit onderzoek wordt naar de drie oorzaken van trombose gekeken, de zogenaamde ‘triade van Virchow’: de verandering in de vaatwand, bloedstroming en samenstelling van het bloed. Door middel van deze nieuwe techniek, ontwikkeld met patiënteigen cellen, kan in de toekomst veiligere en patiëntgerichte antistollingsmiddelen worden gerealiseerd.

> Lees hier meer over het onderzoek

Dr. Rory Koenen (Universiteit Maastricht)

The interplay of blood coagulation and inflammation: unraveling the modulation of tissue factor pathway inhibitor activity by neutrophil enzymes.

Verschillende lichaamsreacties, zoals boezemfibrilleren en ontstekingen, kunnen de bloedstolling verhogen. In dit onderzoek wordt gekeken naar de wisselwerking tussen ontstekingsreacties en trombose. Dit kan hopelijk een aanknopingspunt zijn voor nieuwe antistollingsbehandelingen zónder het extra risico op bloedingen.

> Lees hier meer over het onderzoek

Prof. dr. Moniek de Maat (Erasmus MC) & prof. dr. Gijsje Koenderink (TU Delft)

Thrombus formation under shear: effect on fibrin characteristics and risk of embolization

Het zogenaamde fibrinenetwerk heeft invloed op de vorming van een stolsel in de bloedsomloop. Deze onderzoekers kijken naar de mechanische eigenschappen van bloedstolsels, verkregen uit herseninfarctpatiënten. Zo willen ze de rol van het bloedstolsel beter begrijpen, wat kan zorgen voor minder herseninfarctleed en betere medicijnen.

> Lees hier meer over het onderzoek

Dr. Jeroen Buijs (LUMC) en dr. Nick van Es (Amsterdam UMC)

PREdicting VENous Thromboembolism in pancreatic cancer patients (PREVENT)

Kankerpatiënten hebben een hoger risico op het ontwikkelen van trombose. Deze onderzoekers brengen verschillende eigenschappen van kanker in kaart die veneuze trombose kunnen veroorzaken. Op deze manier krijgen we meer inzicht in het tromboserisico bij kankerpatiënten. In de toekomst kan dit bijdragen aan het ontwikkelen van een een beter medicijn tegen trombose met minder bloedingsrisico.

> Lees hier meer over het onderzoek

Op onze onderzoekspagina kunt u meer lezen over onderzoek gefinancierd door de Trombosestichting.