Uniek onderzoek naar bloedstolsels door het Erasmus MC en de TU Delft

Onderzoeksleiders: prof. dr. Moniek de Maat (Erasmus UMC) en prof. dr. Gijsje Koenderink (TU Delft).

Een herseninfarct wordt veroorzaakt door een bloedstolsel in een bloedvat in onze hersenen. Alles wat achter het bloedstolsel zit, krijgt even geen zuurstof en dat veroorzaakt hersenschade. Omdat onze hersenen ontzettend delicaat zijn, is een behandeling lastig. Prof. dr. Moniek de Maat van het Erasmus MC en prof. dr. Gijsje Koenderink van de TU Delft hopen dat te veranderen.

Prof. dr. Moniek de Maat: “Bloedstolsels zien er op het oog al heel verschillend uit. Soms zijn ze lang, wit en slap. Soms zijn ze juist heel stevig en rood. Als bloedstolsels zo van elkaar verschillen, is het logisch dat ieder soort stolsel andere schade veroorzaakt en om een andere behandeling vraagt. Een heel stijf stolsel blijft bijvoorbeeld sneller in de bloedvaten van je hersenen vastzitten en kan makkelijker breken. Maar een soepel stolsel kan dubbelvouwen, waardoor het op een andere manier vast blijft zitten. Dat willen we verder onderzoeken. Want als we meer weten over hoe de structuur van bloedstolsels hun gedrag bepaalt, kunnen we voorspellingen doen. Over de hersenschade, maar ook over de gevolgen daarvan én hoe we dit het best kunnen behandelen.”

“Als bloedstolsels zo van elkaar verschillen, is het logisch te denken dat ieder soort bloedstolsel andere schade veroorzaakt en een andere behandeling vraagt.”

Prof. dr. Gijsje Koenderink: “Wat dit onderzoek uniek maakt, is dat we de krachten van het Erasmus MC en van de TU Delft bundelen. We gaan niet alleen bloedstolsels van patiënten onderzoeken, maar ook bloedstolsels namaken in het laboratorium om te begrijpen waar verschillen tussen bloedstolsels vandaan komen. Voor dit onderzoek hebben we bij de TU krachtige microscopen om de stolsels van binnen te bekijken. En gevoelige apparatuur om de stijfheid van stolsels te meten. Daardoor kunnen we nóg meer ontdekken over de eigenschappen en structuur van bloedstolsels en wat dit betekent voor mensen die een herseninfarct krijgen.”

Wat maakt dit onderzoek zo revolutionair?

1. Dankzij samenwerking met de TU Delft kunnen de onderzoekers voor het eerst bijzondere apparatuur en kennis gebruiken om de eigenschappen van bloedstolsels te analyseren.
  2. In het onderzoek worden niet alleen echte bloedstolsels van patiënten gebruikt, maar voor het eerst ook bloedstolsels die in het laboratorium worden gemaakt.
  3. Ons bloed staat niet stil, maar stroomt door ons lichaam. Toch worden bloedstolsels vaak in een stilstaande omgeving onderzocht. In dit onderzoek wordt een ‘stromende’ omgeving nagebootst, waarin de bloedstolsels worden onderzocht.