16 oktober 2023

Terugblik Wereld Trombose Dag 2023

Vrijdag 13 oktober jl., Wereld Trombose Dag, waren wij te gast in het Erasmus MC in Rotterdam. Daar organiseerden we samen met vooraanstaande onderzoekers en artsen een bijeenkomst over trombose. Artsen en trombose-onderzoekers vertelden over onderzoek naar trombose op verschillende leeftijden.

Wat was het leuk om een aantal van u te ontmoeten! We vonden het ook fijn om te horen dat u het een inspirerend programma vond. Daarom hebben wij, voor wie er niet bij kon zijn, de presentaties hieronder online gezet. Zo bent u toch op de hoogte van wat er is gepresenteerd.

Filmpje met impact
Ook werd er een filmpje vertoond van tieners Vayanne en Charlotte. Zij kregen trombose door de anticonceptiepil en vertellen wat de impact daarvan is op hun jonge leven. Wij vinden het indrukwekkend hoe zij hun ervaring met trombose nu op een positieve manier inzetten voor andere jongeren met trombose. Hun filmpje is hier terug te zien.

Trombose en de anticonceptiepil
Dit jaar vroegen we in het bijzonder aandacht voor trombose door het gebruik van de anticonceptiepil. Dagelijks krijgen 2 tot 5 vrouwen in Nederland trombose door de pil. Met goede voorlichting zou dit aantal flink omlaag kunnen. Daarom maakten we een speciale editie van ons eigen magazine. In dit magazine vertellen vier vrouwen hoe zij trombose kregen door de anticonceptiepil en de impact daarvan op hun leven. Het magazine is hier gratis aan te vragen.

Zaterdagmarkt in Leiden
Op zaterdag 14 oktober waren wij aanwezig op de markt in Leiden. Samen met onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) stonden medewerkers van onze stichting klaar om vragen te beantwoorden over trombose. Ondanks het slechte weer, met regen en wind, kwamen aardig wat mensen een praatje maken en hebben we leuke en interessante gesprekken gevoerd. Zo beantwoordden wij vragen over de verschillende vormen van trombose, de risicofactoren en de behandeling. Bezoekers aan onze kraam konden ook meedoen aan een quiz, en jong en oud mocht draaien aan het rad van fortuin, waarmee leuke prijzen te winnen waren. We kijken er met veel plezier op terug.

Wereld Trombose Dag 2023
Traditiegetrouw vraagt de Trombosestichting tijdens de periode rondom Wereld Trombose Dag extra aandacht voor trombose en iedereen die hier direct of indirect mee te maken heeft.

Met uw gift maakt u een groot verschil!
Bloedplaatjesremmers (zoals Aspirine, Ascal en Clopidogrel) zijn bloedverdunners die onder andere worden voorgeschreven bij een hart- of herseninfarct. Van andere bloedverdunners is bekend dat zij heviger menstrueel bloedverlies veroorzaken, met grote gevolgen voor de kwaliteit van leven van gebruiksters. Ook geven ze meer kans op ijzergebrek. Dat geeft lichamelijke klachten als vermoeidheid.

Maar voor bloedplaatjesremmers is dit nog niet onderzocht. Dr. Marieke Kruip en Phd-student Eva Kempers van het Erasmus MC willen dit graag onderzoeken. Hiervoor hebben zij € 33.900 nodig.  Als 10.000 mensen nu   € 3,39 bijdragen, hebben we dit bedrag al bij elkaar. Dat moet toch lukken, helpt u mee?

Ja, ik help mee!