Trombose na een operatie

12 mei 2021

Joke Schulten-Grosman (78) kan dankzij haar knieoperatie weer tuinieren en wandelen. De ingreep was echter bijna in een drama geëindigd. Ze kreeg een acute, ernstige longembolie na haar operatie. Lees hier haar verhaal.

Nieuwe knie

Mevrouw Schulten-Grosman: “In december 2020 heb ik een halve nieuwe knie gekregen. De operatie ging vlot. De tweede dag kwam de fysiotherapeut. Ik liep een eindje en dat ging prima. Ineens lag ik op de grond. Ik heb er zelf niets van gemerkt tot ik bijkwam.”

Trombose na een operatie

Ruim 1 op de 100 mensen krijgt na een knie- of heupoperatie een trombose. Joke Schulten-Grosman (78) werd na een knieoperatie getroffen door een levensbedreigende longembolie. Volgens trombose-onderzoekers moet (en kan!) het risico op dit soort complicaties omlaag.

CT-scan

Haar bloeddruk en het zuurstofgehalte in het bloed waren heel laag. Ze kreeg pijn bij haar schouderbladen. De orthopedisch chirurg liet een CT-scan maken. “Ze reden me in een rolstoel naar de lift en ik grapte: ‘Operatie geslaagd, patiënt overleden’. De verpleging schrok: ‘Nou, nou, mevrouw’. Ik antwoordde: ‘Nou ja, het kan toch?’” Op de scan waren meerdere bloedstolsels in de longen te zien: longembolieën. Ze moest naar de Intensive Care en kreeg antistollingsmiddelen. Na 2,5 dag kon ze naar huis.

Niet zenuwachtig

Tijdens het interview overheerst de onderkoelde humor waar de verpleging destijds ook mee te maken kreeg. Toch weet ze dondersgoed hoe ernstig het was. Als medisch analist gaf ze jaren les aan dokters- en apothekersassistenten en medisch analisten in spe: “Ik weet wat er met me is gebeurd, maar waarom zou ik me daar zenuwachtig over maken? Dan verpest ik mijn leven. Natuurlijk doe ik mijn best om niet nog een embolie te krijgen. Ik slik mijn medicijnen en blijf in beweging. Maar: ik maak me geen zorgen.”

Herseninfarct

Mevrouw Schulten-Grosman heeft veel meegemaakt en kreeg bijvoorbeeld op haar 55ste een herseninfarct: “Het revalideren was zwaar en ik heb nog steeds restklachten. Toch heb ik ook geluk gehad, omdat ik net op bezoek was bij mijn moeder in het verpleeghuis toen het gebeurde. Ik kreeg snel hulp. Dat was nu na mijn knieoperatie weer zo. Ik was al in het ziekenhuis en ze konden direct iets doen.”

Ze relativeert niet alles en vertelt dat deze coronatijd soms echt zwaar is alleen. Haar man is 4 jaar geleden overleden. Toch overheerst het motto ‘tegenslagen accepteren en niet te moeilijk doen’: “Een vriendin zei laatst dat ze me zo’n sterke vrouw vindt. Ik denk dan, ja, vind je het gek? Ik heb heel veel meegemaakt, niet alleen medisch. Maar waarom zou ik droevig gaan doen? Ik weet wel dat niet iedereen dat kan, maar mij lukt het gelukkig.”

“Ik heb geluk gehad dat het nog in het ziekenhuis gebeurde. Ze konden meteen iets doen.”

Arts-onderzoeker dr. Banne Nemeth van het LUMC zet zich in voor veiligere knie- en heupoperaties. Hoe zorg je dat je het risico op complicaties zoals trombose beter kunt inschatten en voorkomen?

Lees hier zijn onderzoek

Tromboseonderzoek: uw bijdrage telt

De Trombosestichting werkt aan een toekomst zonder tromboseleed. 60% van de veneuze tromboses (zoals een trombosebeen of longembolie) ontstaat tijdens of na een ziekenhuisopname. Een belangrijk deel daarvan na knie- en heupoperaties. Meer onderzoek is hard nodig om deze complicaties te voorkomen. De Trombosestichting krijgt geen geld van de overheid en is afhankelijk van donateurs. Draagt u bij aan een betere behandeling? Steun ons dan vandaag nog met uw gift.

Doneer vandaag nog!