Minder trombose-complicaties

12 mei 2021

Arts-onderzoeker dr. Banne Nemeth van het LUMC zet zich in voor veiligere knie- en heupoperaties. Hoe zorg je dat je het risico op complicaties zoals trombose beter kunt inschatten en voorkomen?

De toekomst: minder trombose-complicaties

Vaak zijn knie- en heupoperaties erg succesvol. Juist ook daarom is een complicatie door trombose zo naar, vindt arts-onderzoeker dr. Banne Nemeth: “Iemand die verder helemaal nergens last van had, kan een trombosebeen of longembolie krijgen. Het risico is klein – zo’n 1 procent – maar dat is natuurlijk nog steeds te veel. Tienduizenden mensen krijgen jaarlijks een nieuwe knie of heup, dus in absolute getallen komen die tromboses vaak voor.”

Risico in kaart

Op dit moment krijgt iedereen na een knie- of heupoperatie dezelfde dosis antistolling om trombose te voorkomen. Deze medicatie luistert echter erg nauw: een te hoge dosis kan een bloeding veroorzaken, een te lage dosis kan ervoor zorgen dat er tóch trombose optreedt. In dat geval is de vraag: kreeg iemand wel genoeg of de juiste soort antistolling?

Het LUMC bekijkt hoe je het risico op trombose beter kan inschatten. Dat begint simpelweg bij meer vragen in de spreekkamer. Beter inzicht in de risico’s levert in de toekomt waarschijnlijk een gerichtere behandeling op. De ene patiënt krijgt dan misschien helemaal geen antistolling en de ander juist meer of andere antistolling.

Veiligere behandeling

Nemeth vertelt gepassioneerd over het onderzoek: “Ik vind het heel mooi om aan de slag te gaan met een probleem dat je ziet bij patiënten. Ons vak heeft zich enorm ontwikkeld de afgelopen decennia. Knie- en heupoperaties duren korter; er is minder weefselschade en patiënten gaan direct uit bed. Er zijn veel operatietechnieken en protheses en daar wordt ook veel onderzoek naar gedaan. Als orthopeden overleggen we steeds over de juiste behandeling. Wat past nou het beste bij welke patiënt? Dat is een continu proces van optimalisatie. Waarom doen we dan bij iedereen hetzelfde als het gaat over tromboserisico’s? Ik ben heel blij dat de Trombosestichting hier aandacht aan besteedt, want ook dit kan écht beter en veiliger.”

Trombosepatiënt en een operatie?

Gebruikt u antistollingsmedicatie? Dan moet u voor een knie- of heupoperatie vaak tijdelijk stoppen of minderen met de medicijnen. Anders is het risico op bloedingen te groot. Na de operatie is er juist een hoger risico op trombose. U krijgt dan antistolling ingespoten. Na de operatie bouwt u ook de normale medicatie weer op in overleg met de arts en/of trombosedienst.

Feiten en cijfers

• 60% van de trombosebenen en longembolieën ontstaat na een ziekenhuisopname
  • Een knie- of heupoperatie levert extra risico’s op
  • Jaarlijks: bijna 100.000 nieuwe heupen en knieën*
  • Ruim 1% van de mensen krijgt na een knie-  of heupoperatie een trombose
    *: hele of halve prothese, bron CBS

“We kijken per patiënt wat de beste prothese en operatietechniek is. Waarom krijgt dan wel iedereen dezelfde antistollingsbehandeling?”

De toekomst: minder trombose na operaties

Mevrouw Schulten-Grosman kan dankzij haar knieoperatie weer vaker op pad: “Als je niet goed kan lopen, dan is dat ontzettend vervelend. Een knie- of heupoperatie levert zoveel op. Afgelopen zaterdag heb ik een uur met de hond gelopen langs het strand. Dat was voor mijn operatie ondenkbaar. Het is heerlijk dat mijn mobiliteit is vergroot.”

Ze kreeg na haar operatie een ernstige longembolie, toch blijft ze optimistisch: “Ik geloof echt in vooruitgang en de moderne medische wereld.” Dat vertrouwen deelt arts-onderzoeker dr. Banne Nemeth: “Onderzoek naar complicaties zoals trombose is hard nodig. Het kan écht beter en veiliger.”

Lees hier haar verhaal

Tromboseonderzoek: uw bijdrage telt

De Trombosestichting werkt aan een toekomst zonder tromboseleed. 60% van de veneuze tromboses (zoals een trombosebeen of longembolie) ontstaat tijdens of na een ziekenhuisopname. Een belangrijk deel daarvan na knie- en heupoperaties. Meer onderzoek is hard nodig om deze complicaties te voorkomen. De Trombosestichting krijgt geen geld van de overheid en is afhankelijk van donateurs. Draagt u bij aan een betere behandeling? Steun ons dan vandaag nog met uw gift.

Doneer vandaag nog!