Doneer nu!

De gevolgen van trombose

Trombose kan overal in het lichaam optreden en dus ook overal in het lichaam gevolgen hebben. Hieronder kunt u meer lezen over de plaatsen waar trombose het meeste voorkomt.

De gevolgen in de hersenen

Een stolsel in een bloedvat in het hart of in de halsslagader kan loslaten en via de bloedstroom worden meegevoerd naar de hersenen. Als het stolsel vastloopt in de hersenen, spreken we van een hersenembolie. Als een embolie een slagader in de hersenen afsluit, kunt u buiten bewustzijn raken en lichte tot ernstige spraakstoornissen of verlammingen. Als de gevolgen zich binnen 24 uur herstellen noemen we het een TIA. Bij blijvende gevolgen spreken we van een CVA. Lees hier meer over de gevolgen van trombose in de hersenen

De gevolgen in het hart
Trombose kan op verschillende manieren gevolgen hebben in het hart. Een onregelmatige hartslag, een hartklepafwijking of het plaatsen van een nieuwe hartklep brengen allemaal een risico op trombose met zich mee. Een trombose in het hart kan leiden tot een hartinfarctLees hier meer over de gevolgen van trombose in het hart