Oktober 2021 – 50 jaar trombosezorg

Wist u dat antistollingsmiddelen al bijna 100 jaar ingezet worden? En wist u dat de speciale trombosezorg met metingen voor vitamine K-remmers-gebruik al meer dan 50 jaar bestaat? Vanaf 1971 hebben de trombosediensten de krachten gebundeld. Op Wereld Trombose Dag vieren we dat georganiseerde trombosezorg 50 jaar bestaat. Met prof. dr. Hugo ten Cate blikken we terug naar de jaren ’50 toen in Nederland speciale zorg ontstond voor mensen die antistollingsmiddelen slikken om trombose te voorkomen. Toen de zogenaamde vitamine K-remmers (VKA’s) op de markt kwamen, was dat geen kwestie van even een pilletje slikken. Per patiënt moest je steeds kijken of op dat moment de stolling te actief of juist te langzaam was. En dan de dosis weer bijstellen.

In deze jubileum-special leest u meer over 50 jaar trombosezorg. Wilt u de nieuwsbrief thuis ontvangen? Schrijf u dan hier in.

Download het magazine

Schrijf u in voor de online nieuwsbrief

De Trombosestichting verstuurt 1 keer per maand een e-mail nieuwsbrief met patiëntenverhalen, tips en nieuws op het gebied van trombose. Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkeling rondom trombose? Meld u aan voor de nieuwsbrief.

Inschrijven nieuwsbrief