Lousewies van der Laan over Armtrombose

7 april 2019

Mijn armtrombose was een cadeautje

Oud-politica Lousewies van der Laan vliegt de wereld over, mét steunkousen en een stoel bij het gangpad. Ze kreeg in 1997 een armtrombose en heeft een hoog tromboserisico: “Ik ben zo blij dat ik dit weet.”

Van der Laan had in 1997 een drukke, dynamische baan bij de Europese Commissie (EC) in België. Ineens was er die last van haar arm: “Ik kon me na een tijdje nauwelijks meer aankleden. De fysio en huisarts kwamen er niet uit. Als je jong bent, denken ze niet aan trombose. Ik lette zelf ook niet op de signalen, want ik kende ze niet.”

Rare bloedresultaten

“Bij de EC kreeg je jaarlijks een uitgebreide medische keuring. Dat was net in die periode. Ik kreeg een telefoontje: ‘We hebben rare bloedresultaten gekregen. Heeft u ergens een infectie of een open wond?’ Ik zei: ‘Nee, maar ik kan mijn arm niet goed bewegen.’ De arts zei dat ik onmiddellijk naar het ziekenhuis moest gaan: ‘U heeft waarschijnlijk een armtrombose’. Ik stribbelde zelfs nog even tegen, want ik was aan het werk.

Ik had een armtrombose

Ook bleek ik factor V Leiden te hebben, een erfelijke aandoening met een verhoogd tromboserisico. Een paar weken later vertelde ik een Amerikaanse vriendin over deze diagnose. Ze zei: ‘Oh, dan moet ik je waarschuwen.’ Zij heeft het ook, maar ontdekte dit te laat. Tijdens de zwangerschap van haar oudste voelde ze dat er iets niet goed ging. Ook bij haar dacht niemand aan trombose. Later bleek dat ze een embolie bij de baarmoeder had, waardoor haar zoon een hersenbeschadiging heeft opgelopen.

Wat mijn vriendin is overkomen, is te voorkomen.

Als je zwanger bent met een hoog tromboserisico, dan moet je aan de bloedverdunners. Ik ben zo blij dat mijn vriendin me heeft gewaarschuwd. Tijdens mijn zwangerschappen en in de weken daarna kreeg ik bloedverdunners. Alles ging goed. Ik zie mijn armtrombose dus echt als een cadeautje, want nu heb ik twee gezonde kinderen. Dat is het mooiste wat je kan hebben.

Wat als…

Wat als ik niet bij de Europese Commissie had gewerkt, met die verplichte keuring? Wat als ik met die arm was doorgelopen? Een longembolie of erger, ik moet er niet aan denken. En wat als ik niet in België had gewoond? In Nederland is zo’n erfelijkheidstest niet standaard. En wat als die Amerikaanse vriendin me niet had gewaarschuwd voor mijn zwangerschappen? Ik heb echt geluk op geluk op geluk gehad.”

Lees hier alles over armtrombose

Ook praten over uw trombose?

In elke nieuwsbrief vertelt iemand over leven na een trombose. Wilt u een keer geïnterviewd worden? Stuur dan een e-mail naar tsn@trombosestichting.nl.