Henk (63 jaar) kreeg een vena porta trombose.

28 oktober 2019

Henk (63) kreeg een vena porta trombose

Na een spoedopname dachten de artsen in eerste instantie dat Henk Marsé galstenen had. Het bleek een vena porta trombose te zijn. “Ik weet nu dat trombose zeer serieus genomen moet worden en verstrekkende gevolgen kan hebben.” Lees hier zijn verhaal.

Mijn gezondheid ging hard achteruit

“De laatste tweeënhalve jaar heb ik met mijn gezondheid lopen tobben. Aanvankelijk had ik hartritmestoornissen die met rust en medicatie redelijk onder controle waren. Echter in het voorjaar van 2018 kreeg ik tijdens het werk een uiteinde van een handkar hard op mijn onderste ribben, de pijn wilde niet weggaan en de huisarts concludeerde een gekneusde rib en een scheurtje in mijn schouder. Na het innemen van zware pijnstillers ging het helemaal verkeerd. Mijn gezondheid ging hard achteruit, met koortsaanvallen, misselijkheid en veel pijn. De conclusie: medicijnvergiftiging.”

De arts dacht aan galstenen

“Ik moest rust nemen maar ik ging steeds meer achteruit: elke dag koorts, overgeven, diarree en steeds minder behoefte aan eten en drinken en dagelijks ontzettend moe. Vervolgens werd mijn huidskleur en oogwit geel. Er volgde een spoedopname in het ziekenhuis waar in eerste instantie aan galstenen werd gedacht. Na diverse scans werden er geen galstenen gevonden, maar werd er wél een bloedstolsel geconstateerd, een diepe vena porta trombose in de linker leverkwab. Hiervoor kreeg ik Fraxiparine.”

Help Henk in de strijd tegen trombose

Per dag overlijden maar liefst 40 mensen aan trombose. Dat moet stoppen!

Help Henk in de strijd tegen trombose

Na vijf dagen was ik weer thuis

“Na de eerste dag kreeg ik zware pijnaanvallen aan de rechterkant van mijn buik. Wederom een spoedopname in het ziekenhuis, ditmaal met een acute alvleesklierontsteking. Na vier dagen van onderzoeken en tests mocht ik naar huis en was er preventief een afspraak gemaakt om zes weken later mijn galblaas te verwijderen. Omdat het na een paar dagen weer niet goed ging, ben ik na twee weken versneld opgenomen voor een spoedoperatie. Na de operatie kreeg ik te horen dat in mijn galblaas de sinussen van Aschoff Rokitansky waren aangetroffen die hoogstwaarschijnlijk deze klachten hadden veroorzaakt.”

Zelf meten en doseren

“Eenmaal thuis spoot ik eerst zelf Fraxiparine en stapte ik na zes weken over op acenocoumarol. Via de trombosedienst heb ik de training  “zelf meten en doseren ”gedaan, wat veel meer vrijheid en ruimte geeft in het oppakken van je eigen leven. Het heeft mij een half jaar gekost om weer een redelijke conditie terug te krijgen.”

Onherstelbaar beschadigd

“Een jaar na de operatie, bij de geplande (eind)controle had ik de hoop dat ik de acenocoumarol niet meer hoefde te gebruiken. De waarheid was echter even anders. De uitslag van de scan gaf aan dat het bloedstolsel er nog steeds zat en mijn linker leverkwab onherstelbaar beschadigd was en ook niet meer functioneerde. Daarnaast ben ik nu voor de rest van mijn leven een trombosepatiënt.”

Trombose alleen voor echt oude mensen

“Trombose was voor mij iets wat alleen bij echt oude mensen hoorde, maar ik weet nu dat trombose zeer serieus genomen moet worden en verstrekkende gevolgen kan hebben. Ook heb ik meer angst voor eventuele interne bloedingen. In het voorjaar heb ik een uitgestelde dubbele liesbreukoperatie gehad. Het herstellen en de vermoeidheid hierna duren gewoon veel langer. Het nabloeden van de littekens heeft in mijn geval weken geduurd. Je realiseert je steeds dieper en breder dat je goed vooruit moet nadenken als er iets onverwachts zou kunnen gebeuren. Privé, vrienden, maar ook mijn directe collega’s weten van mijn situatie af en hoe hierin te handelen.”

Trombose magazine

Meld u aan voor het gratis Trombose magazine en ontvang 3 keer per jaar informatie over de risico’s en behandeling van trombose.

In het magazine leest u onder andere:
✓  Patiëntenverhalen
✓  Tips
✓  Nieuws
✓  Resultaten

Ja, ik meld me aan

Uitgelicht voor u

Help Henk in de strijd tegen trombose Help Henk in de strijd tegen trombose Help Henk in de strijd tegen trombose

Help in de strijd tegen trombose

Per dag overlijden maar liefst 40 mensen aan trombose. Dat moet stoppen! Meer onderzoek is nodig om het aantal trombosegevallen te verminderen en daar kunnen we uw steun goed bij gebruiken!

Word donateur
Meld u aan voor het gratis Trombose magazine Meld u aan voor het gratis Trombose magazine Meld u aan voor het gratis Trombose magazine

Trombose magazine

Meld u aan voor het gratis Trombose magazine en ontvang elke 4 maanden informatie over de risico’s en behandeling van trombose.

Ja, ik meld me aan