2 december 2019

Frank (69) herkende de symptomen van een longembolie

Na de symptomen van een longembolie te herkennen, trok Frank Dejong (69 jaar) aan de bel. Zijn snelle handelen heeft al twee keer zijn leven gered. Lees hier zijn aangrijpende verhaal.

Veel moe en buiten adem

In 2011 had ik een drukke baan als manager en was ik vaak erg moe. Als ik mij erg inspande, bijvoorbeeld als ik een trap opliep, was ik totaal buiten adem en stond ik lucht te happen. Uiteindelijk ben ik naar de huisarts gegaan, die niets kon vinden. Nadat ik hem vertelde dat mijn broer op zijn 62e in 2009 plotseling was overleden door een longembolie, stuurde hij mij toch maar naar het ziekenhuis. Daar moest ik diverse testen ondergaan. Via de huisarts zou ik de uitslag krijgen.

Met spoed naar ziekenhuis

Diezelfde middag belde de huisarts en zei dat ik onmiddellijk terug naar het ziekenhuis in Weert moest. Ze waren op de hoogte en het was vrij ernstig. Ik was op dat moment met mijn zoon en echtgenote bij mijn moeder, die op het punt stond om te gaan verhuizen naar een verzorgingshuis. Ik vertelde haar dat ik voor werk terug moest, zodat zij zich niet onnodig zorgen zou maken. Zij had al haar man en twee zoons verloren en ik was de enige die nog over was en alles voor haar regelde en deed. Ik had op dat moment totaal niet in de gaten hoe ernstig het was en reed ook alleen terug naar Weert. Ook mijn echtgenote wist toen nog niet hoe ernstig het met mij was.

Oorzaak en symptomen

In het ziekenhuis aangekomen, werd ik meteen opgenomen en mocht zelfs niet meer lopen. Ik werd in een rolstoel naar de afdeling gereden. Ik bleek een longembolie te hebben. Het jaar ervoor was ik in het vliegtuig naar Egypte niet goed geworden, wat de eerste verschijnselen moeten zijn geweest. Ik ben daar niet naar het ziekenhuis geweest, wilde dat niet, en zette mijn reis na rust verder.

Tegen mijn moeder heb ik nooit precies verteld wat er met me aan de hand was. Dan zou ze zich nog meer ongerust maken, vooral omdat mijn broer aan een longembolie is overleden.

Help Frank in de strijd tegen trombose

Per dag overlijden maar liefst 40 mensen aan trombose. Dat moet stoppen! Meer onderzoek is nodig om het aantal trombosegevallen te verminderen en daar kunnen we uw steun goed bij gebruiken!

Frank (69) herkende de symptomen van een longembolie,

Wederom trombose

In oktober 2017 was ik weer erg moe, ik had dezelfde symptomen van een longembolie als in 2011. De huisarts stuurde mij meteen door naar het ziekenhuis. Ik had voor de tweede keer een longembolie. Ook nu was het weer begonnen met een trombosebeen, mijn been werd heel dik en opgezwollen. Dit had mijn broer ook gehad, waarna de bloedprop verder is losgeschoten. Hij is toen overleden in de hal van de woning van mijn moeder beneden. Hij heeft geen aandacht besteed aan de voortekenen en is gewoon doorgegaan totdat het te laat was. Omdat de symptomen van een longembolie herkende, was ik er tot wel tweemaal toe op tijd bij. Hierdoor is de situatie niet zo verergerd en ben ik gered.

De juiste medicatie

De vorige keer kostte het veel tijd en moeite om het juiste medicijn te vinden. Nu heb ik het medicijn Eliquis. Dit gaat prima en pakte meteen goed uit.

Trombose magazine

Meld u aan voor het gratis Trombose magazine en ontvang 3 keer per jaar informatie over de risico’s en behandeling van trombose.

In het magazine leest u onder andere:
✓  Patiëntenverhalen
✓  Tips
✓  Nieuws
✓  Resultaten

Ja, ik meld me aan

Uitgelicht voor u

Help in de strijd tegen trombose

Word donateur
Meld u aan voor het gratis Trombose magazine Meld u aan voor het gratis Trombose magazine Meld u aan voor het gratis Trombose magazine

Trombose magazine

Meld u aan voor het gratis Trombose magazine en ontvang elke 4 maanden informatie over de risico’s en behandeling van trombose.

Ja, ik meld me aan