9 juli 2019

Veiligere behandeling van trombose

We vroegen dr. Coen Maas van het UMC Utrecht wat de Trombosestichting betekent voor zijn onderzoek; wat hij doet met de financiële steun én wat zijn droom is voor de volgende 45 jaar. Lees hier het interview.

Slimmere, veiligere medicijnen

Dr. Coen Maas (UMC Utrecht) doet onderzoek naar een veiligere behandeling van trombose.

De Trombosestichting steunt fundamenteel onderzoek, dus naar processen die ten grondslag liggen aan het ontstaan van trombose. Het is lastig om daar geld voor te krijgen, terwijl je onze inzichten echt nodig hebt om betere, veiligere therapieën te ontwikkelen.

Wat onderzoekt u?

Antistollingsmedicatie slik je om bloedpropjes te voorkomen. Er is dan wel een risico dat de gewone, goede stolling ook minder goed gaat. Iemand die antistolling slikt, heeft meer kans op bloedingen, krijgt eerder blauwe plekken en wondjes genezen minder snel. Ook is er een risico op bloedingen. We onderzoeken het eiwit Factor XII. Dat heeft wél invloed op abnormale stolling, maar niet op normale stolling.

Nabootsen bloedbaan

In het lab bootsen we de bloedbaan na en maken daarin een kunstmatig wondgebied, waar bloed door stroomt. Met de microscoop kijken we hoe cellen klonteren en wat de invloed van eiwitten is. In de toekomst kan dit zorgen voor een medicijn dat actief is als er een trombose dreigt, maar niets doet als er geen gevaar is. Er is dan ook geen extra risico op bloedingen.”

De komende 45 jaar…

Het bloedingrisico bij antistollingsmedicatie en trombolytica (medicijnen die bloedproppen oplossen) zien we nu vaak als een noodzakelijk kwaad. Ik geloof dat het – door samenwerking tussen onderzoekers, artsen en patiënten – mogelijk is om een nieuwe generatie van slimmere, veiligere medicijnen te ontwikkelen.

Lees hier andere verhalen van onderzoekers