Remedie tegen het PTS syndroom

2 oktober 2020

Dr. Arina ten Cate-Hoek werkt hard aan een remedie tegen het posttrombotisch syndroom (PTS)

PTS is relatief onbekend, maar komt vaker voor dan u denkt. Het is een blijvende beschadiging aan de vaatwand die de kwaliteit van leven enorm verlaagd. Ruim 30% van de patiënten die een diep veneuze trombose hebben gehad, krijgt PTS.

PTS is een chronische aandoening. Wie het eenmaal heeft gehad komt er nooit meer van af. Met en remedie tegen het PTS syndroom kunnen we ervoor zorgen dat de kwaliteit van leven van een heleboel trombosepatiënten verbeterd. Dat wil u toch ook?!

PTS is een akelige aandoening.

Vrijwel dagelijks heb ik contact met PTS-patiënten. Voor ons, maar natuurlijk ook voor de patiënten zelf, is het moeilijk te verteren dat we geen oplossing hebben voor PTS. Zeker als je bedenkt dat 10% van de PTS-patiënten een levenskwaliteit heeft die vergelijkbaar is met die van patiënten met kanker of hartfalen.

Dr. Arina J. ten Cate is medisch directeur van de Trombosedienst MUMC en leidt het onderzoek naar de remedie tegen PTS bij het Maastricht UMC.

De kans op PTS is groot.

Trombose wordt in de regel behandeld met een antistollingsmiddel. Dit zorgt ervoor dat er geen nieuwe trombose meer ontstaat, maar helpt niet bij het oplossen van de trombose of het beschermen van de vaatwand. Als het stolsel niet snel genoeg oplost kan de vaatwand beschadigd raken. Ook kan door het stolsel in het bloedvat het bloed in het been niet meer goed terugstromen. De druk neemt dan toe en er ontstaat zwelling van het been met ontstekingsreacties van de huid. De pijn van PTS kan ondragelijk zijn en is vergelijkbaar met die van een ernstige trombose. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een oplossing.

Remedie tegen het PTS syndroom

Ik heb er veel vertrouwen in dat dit medicijn PTS kan voorkomen. Met mijn team heb ik ontdekt dat hydroxyethylrutoside (Venuroton) een uitstekende beschermende werking zou kunnen geven tijdens de behandeling van diep veneuze trombose. Daardoor loopt de vaatwand zo min mogelijk schade op en is de kans groter dat PTS wordt voorkomen.

Met uw steun komt het medicijn er

Het is nu zaak om de onstekingsremmer uitgebreid te testen. De totale kosten voor het onderzoek worden ingeschat op € 80.000,-. Volgens dr. Ten Cate-Hoek is dit geen onredelijk bedrag: Als we met dit bedrag PTS in de toekomst kunnen voorkomen, dan geven we jaarlijks duizenden mensen hun leven weer terug. Bovendien kunnen we met deze relatief kleine investering enorm veel zorgkosten besparen. Ik hoop daarom van harte dat dit onderzoek door kan gaan. Helpt u mee?

Ja, ik help mee