9 juli 2019

De oorzaak van trombose aanpakken

We vroegen prof. dr. Jeroen Eikenboom van het LUMC wat de Trombosestichting betekent voor zijn onderzoek; wat hij doet met de financiële steun én wat zijn droom is voor de volgende 45 jaar. Lees hier het interview.

De oorzaak van trombose aanpakken

Prof. dr. Jeroen Eikenboom van het LUMC onderzoekt een eiwit dat duidelijk het risico op trombose verhoogt. Kun je dat stofje remmen?

Kun je dat stofje remmen?

Zonder de onderzoekssubsidie van de Trombosestichting zou ons onderzoek niet van de grond zijn gekomen. Het is echt essentieel om te kunnen doen wat wij doen.

Wat onderzoekt u?

Een bepaald bloedstollingseiwit, Von Willebrand Factor (VWF), heeft invloed op verschillende vormen van trombose. Mensen die te veel van dit eiwit in hun bloed hebben, hebben meer risico op trombose en krijgen vaker een hartinfarct, herseninfarct of trombosebeen. Mensen met een tekort krijgen juist minder vaak trombose dan gemiddeld. We kijken of je de aanmaak van VWF kunt remmen, zodat de hoeveelheid van dit eiwit in het bloed daalt.

Hoe werkt dit proces? En hoe zorg je dat het veilig gaat, dus zonder nieuwe risico’s, zoals bloedingen? Als het lukt om de aanmaak op een veilige manier te remmen, kan dit voor uiteindelijk zorgen voor nieuwe behandelingen, met minder risico’s dan de huidige antistollingsmiddelen. Je pakt trombose dan bij de oorzaak aan.

De komende 45 jaar…

Het zou heel mooi zijn als we in de toekomst precies kunnen voorspellen welke mensen na een trombose nog eens trombose zullen ontwikkelen, zodat we daar de behandeling op kunnen afstemmen.

Lees hier andere verhalen van onderzoekers