9 juli 2019

Onderzoek naar het bloedstelpingsproces

We vroegen dr. Ruben Bierings van Erasmus MC wat de Trombosestichting betekent voor zijn onderzoek; wat hij doet met de financiële steun én wat zijn droom is voor de volgende 45 jaar. Lees hier het interview.

Dr. Ruben Bierings van Erasmus MC in Rotterdam kijkt naar het ingenieuze proces van stolling en de vaatwand. Hoe werkt het en wat gaat er mis bij trombose?

Dankzij de steun van de Trombosestichting kunnen we het bloedstelpingsproces bestuderen, om beter te begrijpen hoe dit verkeerd gaat bij patiënten met trombose. De bijdrage was van vitaal belang bij de start en uitbreiding van ons onderzoek.

Wat onderzoekt u?

Bloedvaten hebben een ingenieus zelf-reparatie mechanisme, dat er bijvoorbeeld voor zorgt dat het bloed bij een wondje stolt. Bij schade aan het bloedvat komen de endotheelcellen in de vaatwand in actie. Via zogenaamde Weibel-Palade bodies zorgen ze dat er snel een lang, plakkerig eiwit vrijkomt: Von Willebrand Factor (VWF). Er ontstaat dan een netwerk van VWF-draden, waaraan bloedplaatjes blijven kleven. Zo ontstaat een bloedplaatjesprop.

Bij te weinig VWF heb je kans op bloedingen en bij te veel op trombose. We bestuderen hoe endotheelcellen ervoor zorgen dat Weibel-Palade bodies naar de juiste plek gaan en hoe VWF-draden blijven hangen. We doen dit samen met de onderzoeksgroep van Coert Margadant van Sanquin. Als we de processen in de vaatwand beter begrijpen, weten we  meer over wat er mis kan gaan bij trombose.

De komende 45 jaar…

De huidige antistollingstherapie richt zich nog voornamelijk op het remmen van bloedplaatjes of bloedstollingsfactoren. We weten dat VWF een belangrijke rol speelt, maar niet hoe je dit kunt benutten voor een betere behandeling. Fundamenteel onderzoek is daarom essentieel om in de toekomst veel meer opties te hebben bij het voorkomen en behandelen van trombose.

Lees hier andere verhalen van onderzoekers