9 juli 2019

Minder medicijnen

We vroegen prof. dr. Suzanne Cannegieter van het LUMC in Leiden wat de Trombosestichting betekent voor haar onderzoek; wat doet zij met de financiële steun én wat haar droom is voor de volgende 45 jaar. Lees hier het interview.

Minder medicijnen

Prof. dr. Suzanne Cannegieter doet onderzoek aan het LUMC in Leiden. Het doel: beter voorspellen wie een hoog risico op trombose heeft.

“Ondersteuning door de Trombosestichting maakt hét verschil voor mijn onderzoek, en daarmee ook voor het grote aantal patiënten waar dit impact op kan hebben.”

Wat onderzoekt u?

“Bij kijkoperaties aan de knie of een onderbeen in het gips hebben mensen een verhoogd risico op trombose. Maar wie precies? Wanneer is antistolling nu wel of juist niet nodig? We hebben een techniek ontwikkeld waarmee we het individuele risico van een patiënt beter kunnen inschatten. We brengen de eiwitten in kaart die daarbij een rol spelen. Bij mensen met onderbeengips kunnen we nu duidelijk patiënten die trombose ontwikkelen scheiden van degenen die dat niet doen. Zij hebben echt antistolling nodig, en de anderen waarschijnlijk niet.

We gaan het onderzoek nu uitbreiden naar mensen met kijkoperaties in de knie. Uiteindelijk doel: minder onnodig behandelen. Dat bespaart veel mensen een vervelende behandeling met injecties en de bijwerkingen en risico’s die daarbij horen. Bijkomend voordeel is dat onze techniek straks ook te gebruiken is voor ander onderzoek naar het ontstaan van trombose.”

De komende 45 jaar…

“De droom is natuurlijk dat we trombose helemaal kunnen voorkomen, wat nog altijd veel beter is dan genezen! Als we in de toekomst precies weten wie er wel of geen hoog risico loopt zou dat, met behulp van heel gerichte medicatie voor deze hoog-risico groep, theoretisch mogelijk moeten zijn.”

Lees hier andere verhalen van onderzoekers