Betere behandeling van coronapatiënten mogelijk

14 mei 2020

Ik hoop dat het goed gaat met u, dat u en uw naasten gezond zijn en blijven.
Als directeur van de Trombosestichting zit ik bovenop de nieuwste ontwikkelingen in de behandeling van patiënten met corona. Daarover wil ik vandaag iets belangrijks met u delen.

U heeft het misschien in het nieuws al gelezen: de helft van de coronapatiënten die op de IC terechtkomen, ontwikkelt trombose. Hun vooruitzichten zijn somber, zij hebben een grotere kans op overlijden. Toen dit eind april werd ontdekt, kwamen wij direct in actie. We zijn een onderzoek gestart in samenwerking met alle UMC’s, een groot aantal algemene Nederlandse ziekenhuizen en Sanquin.

En ik wil u vragen om dit baanbrekende onderzoek vandaag te steunen.
Want het is een geweldige kans om ernstige zieke patiënten beter te kunnen behandelen en hen en hun naasten betere vooruitzichten te geven.

Steun dit onderzoek!

Trombose bij coronapatiënten op de IC voorkomen

Hoe kunnen we trombose bij coronapatiënten op de IC voorkomen? En hun kans om beter te worden vergroten? Dat zijn de belangrijkste vragen van het onderzoek. En waar u met uw gift antwoord op helpt vinden.

Ik weet dat u zich betrokken voelt bij wat wij doen, u heeft eerder interesse getoond in ons werk. Misschien bent u bekend met trombose of wilt u om een andere reden dit onderzoek steunen. Ik hoop dat wij op u kunnen rekenen.

Marieke Kruip, internist-hematoloog aan het Erasmus MC, leidt het onderzoek: “Als je valt of je hebt een operatie, dan zorgt de bloedstolling ervoor dat je stopt met bloeden en een korstje krijgt. Dan stopt de stolling. Bij het coronavirus zien we dat het stollingssysteem de hele tijd actief is, terwijl het rustig zou moeten zijn. Veel coronapatiënten op de IC ontwikkelen bloedstolsels, met name in de longen (longembolie).”

“Sinds we weten dat er een verband is tussen corona en trombose krijgen coronapatiënten op de IC’s antistollingsmiddelen in hogere doses toegediend. Maar coronapatiënten op de IC krijgen nog steeds trombose. Waarom dit gebeurt weten we niet precies. Veel is nog onduidelijk. Verder onderzoek is nodig.”

Goed onderzoek doen is noodzakelijk, maar kost geld. Uw steun is onmisbaar.

Met de resultaten uit het onderzoek hebben de artsen meer houvast in de behandeling van mensen die trombose krijgen. En dat is noodzakelijk, want de verwachting is dat we nog zeker twee, drie jaar met corona te maken zullen hebben.

Onderzoek, onderzoek, onderzoek.

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk uw steun hieraan is, zodat we levens kunnen redden.

Maar uw steun werkt ook na corona door. Want de uitkomsten van het onderzoek leveren ook waardevolle informatie op voor de behandeling van longembolieën die door andere oorzaken ontstaan. En voor de behandeling van patiënten die stollingsproblemen hebben door andere aandoeningen.

Uw eenmalige gift nu is dus dubbel zoveel waard.

Alvast heel erg bedankt!

Stans van Egmond