Over de Trombosestichting

1 oktober 2020

Wereld Trombose Dag 2020

13 oktober is het Wereld Trombose Dag. Vanwege het coronavirus worden die dag helaas geen live evenementen met publiek georganiseerd. Echter, zowel het Erasmus MC als het Maastricht UMC organiseren een mooi inhoudelijk programma dat via internet te volgen is.

Erasmus MC

Het Erasmus MC heeft een programma samengesteld waarbij (ervarings)deskundigen bijeen komen in De Machinist in Rotterdam, volgens de strikte RIVM voorschriften.

U kunt deze bijeenkomst live volgen via uw computer met MS Teams.

Aanmelden voor deze digitale bijeenkomst kan door een mail te sturen naar antistollingscommissie@erasmusmc.nl

U ontvangt dan van hen een link waarmee u op 13 oktober kunt inloggen.

Het programma:

11.00 Opening door dagvoorzitter Dr. Heleen van Ommen, Kinderhematoloog, Erasmus MC/Sophia

11.05 Ontwikkelingen rondom kindertrombose in Nederland, Dr. Heleen van Ommen

11.20 Presentatie ontwikkeling Cyberpoli Pediatrische Trombose, Dr. Lex Winkler, Artsen voor Kinderen*

11.40 Interview Heleen van Ommen met Ghafoer Kabir: Een trombosebeen en dan…

11.55 Afronding ochtendsessie

12.00 Pauze

13.00 COVID 19 en kinderen en (geen) trombose, Dr. Pieter Fraaij, Viroloog, Erasmus MC/Sophia

13.15 COVID 19 Trombose onderzoek in Nederland, Dr. Marieke Kruip, Hematoloog Erasmus MC

13.45 Tijd voor vragen en afsluiting

De officiële uitnodiging kunt u hier bekijken.

Maastricht UMC

Vanwege COVID-19 zal het Maastricht UMC dit jaar speciaal aandacht besteden aan de relatie tussen COVID-19 en trombose. Vanaf 14.00 uur vindt er een livestream plaats, met drie inspirerende sprekers die elk een ander onderwerp belichten. Verder wordt er een patiënt geïnterviewd die een trombosebeen kreeg tijdens COVID-19 infectie. Klik hier voor het volledige programma.

14.00 uur WELKOM EN INLEIDING, Prof. dr. Tilman Hackeng

14.10 uur COVID-19, EEN BLOEDSTOLLENDE WENDING, Dr. Kristien Winckers, internist-vasculair geneeskundige

14.25 uur COVID-19 ACHTER DE SCHERMEN: EEN TOCHT DOOR HET LABORATORIUM, Drs. Anne-Marije Hulshof, onderzoeker
Centraal Diagnostisch Laboratorium

14.40 uur DE CORONA CRISIS: OVERDAAD SCHAADT, Dr. Pieter van Paassen, internist-immunoloog

14.55 uur INTERVIEW patiënt met een trombosebeen én COVID-19, Prof. dr. Hugo ten Cate, internist-vasculair geneeskundige

15.10 uur DISCUSSIE

De officiële uitnodiging kunt u hier bekijken.