Alles over het May-Thurner Syndroom

23 april 2020

Vragen over het coronavirus & trombose

Woensdagavond 15 april jl. ging de Harteraad in gesprek met prof. dr. Saskia Middeldorp over trombose en het coronavirus. Prof. dr. Middeldorp is vasculair internist in het Amsterdam UMC. Er is o.a. gesproken over antistollingsmedicatie, stollingsaandoeningen en eerder doorgemaakte trombose/longembolie.

Harteraad: “Er is gebleken dat er meer kans is op trombose of longembolie bij mensen die geïnfecteerd zijn met COVID-19 en op de IC liggen. Dit onderwerp roept veel vragen op bij de leden van de Harteraad community in de diagnosegroep Trombose. Wij hopen met deze online bijeenkomst de vragen uit de community te beantwoorden en meer duidelijkheid te geven over dit onderwerp.

Dit is een video opname van Harteraad voor mensen die te maken hebben met trombose en/ of longembolie en in deze tijd van Corona extra bezorgd zijn. Harteraad is hét expertisecentrum voor het leven met hart- en vaataandoeningen, en komt op voor de belangen van 1,4 miljoen mensen met een hart- en vaataandoening.”

Bekijk hier het interview

De volgende vragen komen aan de orde:

1. Hebben mensen met trombose of longembolie een verhoogd risico bij infectie met corona?
  2. Geeft de antistolling /bloedverdunners mogelijk een beschermende werking om trombose te voorkomen?
  3. Geeft orgaanschade (long, nier, lever, hersens etc.) na het doormaken van trombose een verhoogd risico op complicaties?
  4. Worden de stolsels veroorzaakt door het virus of zijn immobilisatie, diffuse stollingsstoornis, complicaties het gevolg van IC opname?
  5. Geeft een stollingsafwijking zoals Factor V Leiden, Factor VIII, APS etc. een hoger risico op veneuze trombose/longembolie bij een infectie met COVID-19?
  6. Is er verhoogd risico als iemand een veneuze trombose en / of longembolie heeft doorgemaakt, maar géén antistolling meer gebruikt?
  7. Hoe kan er sprake zijn van longembolieën èn lekkende haarvaatjes bij een corona infectie?
  8. Heeft plaquenil een beschermende werking tegen en/of tijdens COVID-19?
  9. Kunnen mensen met een erfelijke of verworven stollingsafwijking donorplasma ontvangen bij een COVID-19 infectie?
  10. Kan er ook plasma gedoneerd worden aan iemand die geïnfecteerd is met COVID-19?

Disclaimer van de Harteraad: Harteraad adviseert om altijd eerst met je arts te overleggen en nooit op eigen initiatief met medicatie te stoppen of te wisselen. Harteraad aanvaard geen enkele aansprakelijkheid ten aanzien van de juistheid, volledigheid, actualiteit van deze informatie.

Draag bij in de strijd tegen corona!

De helft van de coronapatiënten op de IC ontwikkelt trombose. Hun vooruitzichten zijn somber, zij hebben een grotere kans te overlijden. Helpt u mee? Steun baanbrekend onderzoek naar betere behandeling van coronapatiënten. Met uw donatie vandaag helpt u om snel meer te weten komen over een ziekte, waarvan we nu nog zo weinig weten. Zodat artsen ernstige zieke coronapatiënten beter kunnen behandelen.

Doneer vandaag nog!