Trombose en Corona

13 maart 2020

Trombose en het coronavirus

Wij krijgen veel vragen over het coronavirus. Mogelijk heeft u ook vragen. Helaas kunnen wij geen persoonlijk, medisch advies geven. Graag geven we u wel meer informatie.

We adviseren u de richtlijnen van het RIVM te volgen als u vragen heeft over hoe u kunt voorkomen dat u het coronavirus oploopt en de ziekte COVID-19 ontwikkelt.

Coronavirus in het kort

• Het kan de ziekte COVID-19 veroorzaken.
  • De meeste patiënten met dit virus hebben koorts en luchtwegklachten.
  • In Nederland, maar ook wereldwijd, worden er maatregelen genomen om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.

Actuele informatie

Uitgebreide en betrouwbare informatie vindt u op de website van het RIVM. U kunt ook het speciale informatienummer van het RIVM bellen: 0800-1351.

Wees alert op klachten

De ziekte kan per persoon anders verlopen. De ziekte lijkt ernstiger te verlopen bij oudere mensen en bij mensen die zijn verzwakt door andere aandoeningen. Zij hebben geen grotere kans om besmet te raken, maar wel een grotere kans op complicaties als zij eenmaal besmet zijn. Wij kunnen helaas niks  zeggen over uw persoonlijke risico om ziek te worden.

Het is belangrijk dat u alert bent op klachten. Als u verkoudheidsklachten hebt of verhoging tot 38,0 graden Celsius wordt geadviseerd thuis te blijven om uit te zieken en anderen niet te besmetten. Als de klachten erger worden, bel dan met de huisarts of huisartsenpost. Meld dit ook bij uw trombosedienst.

Wat kunt u zelf doen?

Het virus wordt verspreid door te hoesten of te niezen, via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. De belangrijkste maatregelen die we kunnen nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen:

• Was uw handen regelmatig met water en zeep
  • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Geen handen schudden
  • Blijf thuis als uw verkoudheidsklachten krijgt

Bereikbaarheid Trombosestichting

In verband met de maatregelen van de overheid om de verspreiding van het coronavirus in te dammen is de Trombosestichting tot ten minste 1 april verminderd bereikbaar. We raden u aan ons de komende periode vooral per email te benaderen, via het e-mailadres tsn@trombosestichting.nl. Voor dringende gevallen zijn we op werkdagen wel telefonisch bereikbaar tussen 9.00 uur en 12.00 uur. Het kan langer duren voordat u antwoord van ons krijgt. Ook kan het verwerken van gegevens meer tijd kosten. Daardoor kan de levertijd van de Antistollingspas oplopen.

Draag bij in de strijd tegen corona!

De helft van de coronapatiënten op de IC ontwikkelt trombose. Hun vooruitzichten zijn somber, zij hebben een grotere kans te overlijden. Helpt u mee? Steun baanbrekend onderzoek naar betere behandeling van coronapatiënten. Met uw donatie vandaag helpt u om snel meer te weten komen over een ziekte, waarvan we nu nog zo weinig weten. Zodat artsen ernstige zieke coronapatiënten beter kunnen behandelen.

Doneer vandaag nog!