Trombose en Corona

Relatie trombose en COVID-19

4 mei 2020

Relatie trombose en COVID-19: Trombosestichting start onderzoek naar een betere behandeling en prognose van COVID-19 patiënten

Voorschoten, 30 april 2020

De helft van de COVID-19 patiënten op de IC ontwikkelt trombose. Dit blijkt uit verzamelde data van drie Nederlandse ziekenhuizen, eerder deze week gepresenteerd. COVID-19 patiënten die trombose ontwikkelen hebben een slechtere prognose en een grotere kans op overlijden. COVID-19 patiënten worden op dit moment met een hogere dosis antistollingsmiddel behandeld in de hoop hun prognose te verbeteren. Maar veel is nog onduidelijk en moet verder onderzocht worden, om de zorg voor deze patiënten te verbeteren en ze een beter vooruitzicht te geven.

De Trombosestichting heeft vanwege de urgentie een breed consortium geïnitieerd om dit verder te onderzoeken. Het doel is in elk geval om (1) De precieze oorzaak van de trombose te vinden (welke eiwitten of andere stoffen veroorzaken de stolsels?) Als de precieze oorzaken beter bekend zijn, dan kan een gerichte behandeling ontwikkeld worden. (2) Een biomarker te vinden die iets kan zeggen over het tromboserisico van een individuele COVID-19 patiënt. (3) In kaart te brengen wat de risicofactoren zijn bij patiënten die leiden tot trombose. (4) Te meten welke dosis antistollingsmiddel (heparine) het beste resultaat geeft.

Brede samenwerking tussen ziekenhuizen voor betere behandeling COVID-19 patiënten
Het consortium gaat direct onderzoek doen naar de relatie tussen COVID-19 en trombose. De verwachting is dat we nog zeker twee tot drie jaar te maken zullen hebben met COVID-19. Daarom zijn betere behandelingen noodzakelijk.

Het consortium staat onder leiding van dr. Marieke Kruip, internist-hematoloog aan het Erasmus MC. Andere ziekenhuizen die deelnemen zijn onder meer het LUMC, Amphia Ziekenhuis, de andere UMC’s en grote perifere ziekenhuizen in Nederland. Deze ziekenhuizen verzamelen bloed en klinische gegevens. Zo werken we snel aan een betere behandeling van COVID-19 patiënten met trombose.

Onderzoeksleider dr. Marieke Kruip: “Er is al langer bekend dat infecties invloed hebben op de bloedstolling, waarbij er soms een tromboseneiging en soms een bloedingsneiging ontstaat. Bij COVID-19 infectie staat de tromboseneiging duidelijk op de voorgrond. Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in het ontstaan van trombose bij deze patiënten en daardoor ook beter trombose kunnen voorkomen en behandelen. Daarnaast kan deze kennis ook belangrijk zijn voor patiënten met andere (virus-) infecties die stollingsproblemen ontwikkelen.”

Over de Trombosestichting
Bij trombose raakt een bloedvat verstopt door een bloedstolsel. Snelle herkenning is belangrijk zodat ernstige gevolgen voorkomen kunnen worden. De Trombosestichting Nederland stimuleert en financiert wetenschappelijk onderzoek naar trombose en geeft voorlichting over risicofactoren, herkenning en behandeling.

Draag bij in de strijd tegen corona!

De helft van de coronapatiënten op de IC ontwikkelt trombose. Hun vooruitzichten zijn somber, zij hebben een grotere kans te overlijden. Helpt u mee? Steun baanbrekend onderzoek naar betere behandeling van coronapatiënten. Met uw donatie vandaag helpt u om snel meer te weten komen over een ziekte, waarvan we nu nog zo weinig weten. Zodat artsen ernstige zieke coronapatiënten beter kunnen behandelen.

Doneer vandaag nog!