1 oktober 2019

Persbericht: 13 oktober Wereld Trombose Dag

Op 13 oktober is het Wereld Trombose Dag. De Trombosestichting Nederland start rond deze internationale dag haar campagne ‘Ieder uur krijgen 11 mensen trombose’. Daarin staan 11 gezichten en verhalen centraal van mensen met verschillende vormen van trombose. Met de campagne wil de Trombosestichting laten zien dat trombose iedereen kan overkomen en dat het door zijn veelzijdigheid lastig te herkennen is.

11 gezichten, 11 verhalen

Oud-politica Lousewies van der Laan is één van de 11 gezichten in de campagne. Zij kreeg in 1997 een armtrombose en bleek een hoog tromboserisico te hebben. Tijdens haar zwangerschappen en in de weken daarna kreeg zij daarom antistollingsmiddelen (bloedverdunners).

In de campagne komen verder een wijkagent, een onderwijzeres, een kok en een jonge moeder in beeld. Achter de gezichten zitten verhalen die laten zien hoe veel verschillende vormen van trombose er zijn, dat de symptomen vaak niet meteen herkend worden en de impact op het dagelijks leven groot is. Zo is het voor wijkagent Erik van den Brun (57 en een trombosebeen) die iedere dag op straat werkt, uitkijken dat hij geen letsel oploopt. Hij slikt antistollingsmiddelen en kan makkelijk bloedingen krijgen. En Lotte Keller (32) kreeg na de bevalling van een tweeling een dubbele longembolie waardoor het voor haar geen rooskleurige kraamtijd was.

Vanaf de week van 7 oktober zijn de verhalen online te lezen en de gezichten bij de verhalen in tv-spotjes en een postercampagne op NS-stations door heel Nederland te zien.

Onderzoek op maat

Wetenschappelijk onderzoek is nog steeds hard nodig omdat er nog te weinig bekend is hoe trombose precies ontstaat en wat de beste behandeling is. Dankzij de donateurs van de Trombosestichting kunnen prof. dr. Suzanne Cannegieter en dr. Nienke van Rein (LUMC) beginnen aan hun onderzoek. Zij werken aan betere voorspellers voor bloedingen en tromboses bij patiënten die langdurig antistollingsmiddelen gebruiken. Dat doen ze aan de hand van 13.000 bloedsamples in samenwerking met de University of Victoria (Canada) en het Haemostasis and Thrombosis Center Cremona (Italië).

Dr. Nienke van Rein over het onderzoek: ‘We hopen dat door nauwkeurigere voorspellingen, het aantal bloedingen, ziekenhuisopnames en onnodig medicijngebruik af zal nemen. Als we hierin slagen zal dat voor grote groep Nederlanders die op dit moment antistollingsmedicijnen gebruiken, een geweldige sprong vooruit zijn!’

Trombosestichting sokken

Vanaf nu zijn ook de nieuwe Trombosestichting sokken te koop via de webwinkel. Robin Marks (19 jaar) is de ontwerper. Zij was zelf trombosepatiënt en de winnaar van een wedstrijd uitgeschreven door de Trombosestichting. De opbrengst van de sokken gaat naar wetenschappelijk tromboseonderzoek.

Meer over trombose

Per dag krijgen 83 mensen een veneuze trombose, bijvoorbeeld in hun been, arm of longen. Hier overlijden 3 mensen per dag aan. Ook veel hart- en herseninfarcten worden veroorzaakt door trombose. Dit treft ruim 200 mensen per dag, 40 hiervan overlijden. Snelle herkenning is daarom belangrijk zodat ernstige gevolgen voorkomen kunnen worden. De Trombosestichting Nederland stimuleert en financiert wetenschappelijk onderzoek naar trombose en geeft voorlichting over de risicofactoren, het herkennen en de behandeling ervan.