11 december 2017

Iedereen kan trombose krijgen

Voor het vierde achtereenvolgende jaar vroegen we op 13 oktober 2017 aandacht voor trombose. Dat is hard nodig, want iedereen kan trombose krijgen. Trombose kan ernstige gevolgen hebben. Daarom vraagt de Trombosestichting Nederland elk jaar op 13 oktober extra aandacht voor trombose.

Op Wereld Trombose Dag 2017 deden we dat onder andere met een bijlage bij het Algemeen Dagblad. In deze bijlage leest u verhalen van patiënten met trombose. Iedereen kan Trombose krijgenOok leest u hoe u trombose kunt herkennen, wat artsen en onderzoekers doen om trombose te voorkomen, en wat u zelf kunt doen om trombose te voorkomen.

Stans van Egmond: “Als directeur van de Trombosestichting hoor ik veel verhalen over trombose en realiseer ik me pas echt hoe vaak trombose voorkomt. En ook welke impact trombose plotseling kan hebben op gezonde mensen. Vooral het verhaal van Emma Tak dat u kunt lezen op pagina 6, maakte grote indruk op mij. Zij werd direct na de geboorte van haar tweeling onverwachts getroffen door een ernstige trombose. Zij is steeds bezig met herstellen, en is nog dagelijks beperkt in haar bezigheden. En met drie kleine kinderen is dat zwaar. Je bent in de bloei van je leven en hebt ineens iets levensbedreigends!”

De impact van trombose is heftig

Trombose is het ontstaan van een ongewenst bloedstolsel in een bloedvat, waardoor de bloedstroom wordt belemmerd. Trombose komt veel voor: maar liefst een kwart van de Nederlanders krijgt er ooit mee te maken. Een trombosebeen of -arm of longembolie, en een groot deel van de hart- en herseninfarcten zijn vrijwel allemaal een gevolg van trombose. De impact van trombose is heftig: mensen kunnen er aan overlijden, moeten gedotterd worden, zijn de rest van hun leven beperkt of moeten langdurig medicijnen gebruiken.

Risicofactoren

Een bloedstolsel kan ontstaan door bijvoorbeeld een beschadiging van de vaatwand, bij een ongeluk of botbreuk. Boezemfibrilleren en andere hartritmestoornissen geven ook kans op trombose. Ook roken, overgewicht, te weinig beweging, hoog cholesterol, diabetes, pilgebruik, een  ziekenhuisopname en hoge bloeddruk zijn risicofactoren. Daarnaast is er een verband tussen kanker en trombose. Tijdens de behandeling van kanker
is het risico op trombose groot. En een plotselinge en onverklaarbare trombose kan een aanwijzing zijn voor het ontstaan van kanker. In deze bijlage legt prof. dr. Harry Büller uit hoe zijn team onderzoek doet naar snelle opsporing van kanker, zodat de behandeling snel kan starten.

Ook jonge mensen

De kans op trombose neemt toe met de leeftijd. Maar het is zéker geen aandoening die alleen bij ouderen voorkomt. Jonge mensen die sportief zijn en een goede conditie hebben, kunnen er ook door worden getroffen. Bijvoorbeeld na een behandeling in het ziekenhuis of een botbreuk. De verhalen van onder meer Lara da Silva en onze ambassadeurs Ilona de Jong-Peeters en Nancy Bevers-Kromoidjojo in deze bijlage laten voelen hoe ernstig de impact van een trombose kan zijn.

Herken trombose

Het is belangrijk dat mensen zich bewust worden van de risicofactoren, en letten op verschijnselen van trombose,
zoals pijn, verlamming, zwelling of verkleuring van een been, benauwdheid, hartkloppingen of bloed opgeven. Op pagina 12 en 13 van de bijlage leest u uitgebreid over de risicofactoren, en hoe u trombose kunt herkennen. Internist Karina Meijer legt uit wat deze risicofactoren zijn. Op pagina 4 van de bijlage legt huisarts Marianne Poulen uit wat er gebeurt als u naar de huisarts gaat.

Onderzoek blijft nodig

Er is al veel bekend over trombose en de aandoening kan vaak goed worden behandeld, maar wetenschappelijk onderzoek blijft nodig. Want de medicijnen tegen trombose remmen weliswaar de bloedstolling, maar daardoor kan ook een bloeding ontstaan. Het is dus belangrijk om te zoeken naar andere medicijnen met minder of geen bloedingsrisico. Daarom steunen wij graag het onderzoek van prof. dr. Sven van IJzendoorn. Hij ontwikkelt een behandeling op maat voor trombofiliepatiënten, die ook toekomstige patiënten kan helpen.