Vragen over de coronavaccins en trombose

23 april 2021

Wij ontvangen veel vragen over de coronavaccins en trombose, en het gebruik van antistollingsmiddelen. We begrijpen dat veel mensen vragen hebben en zich misschien zorgen maken. Op deze pagina verzamelen wij de tot nu toe bekende informatie hierover.

Voor het laatste nieuws over de vaccins van Janssen en AstraZeneca en de zeldzame trombosebijwerkingen verwijzen we u graag naar de pagina waar we al het laatste nieuws daarover bijhouden.

Mocht u naar aanleiding van alle berichtgeving vragen hebben over uw eigen medische situatie met betrekking tot coronavaccins en trombose, dan raden wij u aan contact op te nemen met uw huisarts om dit te bespreken.

Coronavaccins en gebruik antistollingsmedicatie

Op dit moment is in Nederland het Comirnaty vaccin van Pfizer/BioNTech, het Moderna vaccin, het AstraZeneca vaccin en het Janssen vaccin beschikbaar. Onderstaande informatie geldt voor alle vier de vaccins.

De vaccinatie wordt in de spier gezet (intramusculaire injectie), net als veel andere vaccinaties. Dit kan leiden tot een bloeding of blauwe plek. Als u antistollingsmedicatie gebruikt of een bloedingsziekte heeft, is dit bloedingsrisico groter. Daarom staat in de bijsluiter van het vaccin dat u contact met uw huisarts of verpleegkundige moet opnemen voordat u het vaccin toegediend krijgt. Het is bij het coronavaccin niet mogelijk de vaccinatie onderhuids te zetten in plaats van in de spier, zoals wel bij de griepprik wordt gedaan. Dit omdat het niet bekend is of het coronavaccin dan wel werkzaam is.

Als u een oproep voor vaccinatie ontvangt, zal u daarbij worden gevraagd of u antistollingsmiddelen gebruikt, of u onder behandeling bent van een trombosedienst, en of u een stollingsziekte zoals hemofilie heeft. Als u onder behandeling bent van een trombosedienst, dan zal u worden gevraagd een aantal weken voor de vaccinatie contact op te nemen met uw trombosedienst, zodat gekeken kan worden of er maatregelen getroffen moeten worden. U wordt alleen gevaccineerd na contact met de trombosedienst.

Als u antistollingsmiddelen gebruikt, onder behandeling staat van een trombosedienst of een stollingsziekte heeft, dan krijgt u op de vaccinatie-locatie eerst een gesprek met de arts of verpleegkundige, zodat het vaccineren voor u zonder problemen verloopt.

Voordat u de vaccinatie krijgt, zal er dus goed met u doorgesproken worden of er voor u extra maatregelen nodig zijn.

> Lees hier het laatste nieuws over de coronavaccins

Factor V Leiden mutatie en vaccinatie

Er zijn tot op heden geen aanwijzingen dat de vaccinatie niet gezet kan worden bij een erfelijke afwijking die de kans op trombose vergroot, zoals Factor V Leiden. Meer informatie over vaccineren bij antifosfolipidensyndroom leest u op de site van de NLVE. Wij houden de actualiteit in de gaten, en zullen eventueel nieuws hier melden.

Webinar antistollingsmedicatie en coronavaccins

Harteraad heeft op 14 april een webinar opgenomen met prof. dr. Saskia Middeldorp (internist Radboudumc) en prof. dr. Hugo ten Cate (internist Maastricht UMC+) over antistolling, vaccineren en de zeldzame trombose-bijwerking van AstraZeneca. Onderwerpen die behandeld worden zijn de bijwerkingen van het AstraZeneca vaccin (vanaf 2:30), antistolling en vaccinatie (vanaf 15:05), erfelijke stollingsafwijking, auto-immuunziekte en kans op complicaties (vanaf 22:50), de risico’s in perspectief (vanaf 31:18) en het herkennen van de signalen van trombose (vanaf 42:07).

> Bekijk de webinar hier terug

Meer informatie over coronavaccins en trombose

Rijksoverheid
>Een afspraak voor vaccinatie maken
>Uitgebreidere informatie over de vaccins en het vaccinatiebeleid

College ter Beoordeling van Geneesmiddelen
>Informatie over de vaccins in het kort
>Bijsluiter Pfizer vaccin
>Bijsluiter Moderna vaccin
>Bijsluiter AstraZeneca vaccin
>Bijsluiter Janssen vaccin
>Vraag en antwoord Pfizer vaccin
>Vraag en antwoord Moderna vaccin
>Vraag en antwoord AstraZeneca vaccin
> Vraag en antwoord Janssen vaccin

RIVM
>Richtlijnen vaccinatie voor de vaccins

Lareb
>Updates bijwerking coronavaccins

Uitgelicht voor u:

Steun onderzoekers

De helft van de coronapatiënten op de IC ontwikkelt trombose. Baanbrekend trombose-onderzoek is nodig. Helpt u mee?

Steun trombose-onderzoek
corona vaccin corona vaccin corona vaccin

Trombose en Corona: een samenvatting

Op deze webpagina verzamelen wij het meest recente en relevante nieuws over trombose en corona.

AstraZeneca en Janssen vaccin

Lees hier het meest recente nieuws over het coronavaccin van AstraZeneca en Janssen.