18 april 2018

Mode-ontwerper Bas Kosters ontwerpt must-have Steunkous

Bas Kosters ontwerpt dit jaar de Steunkous. Dit zijn geen medische kousen, maar hippe, vrolijke sokken waarmee je de Trombosestichting steunt. Dit jaar dus met een bijzondere print van Kosters, die in april jl. de grootste Nederlandse mode-prijs won.

Bas Kosters is één van de belangrijkste ontwerpers van Nederland. Hij won dit jaar de meest prestigieuze prijs in modeland: het Cultuurfonds Mode Stipendium. Voor de Trombosestichting ontwerpt hij dit jaar de Steunkous.

In 2017 heeft de Trombosestichting de Steunkous voor het eerst geïntroduceerd om meer aandacht voor trombose te vragen. De opbrengst gaat naar de Trombosestichting. Directeur Stans van Egmond: “Ik ben erg blij dat Bas de Steunkous dit jaar gaat ontwerpen. Dit zal niet alleen een mooi en origineel resultaat opleveren, maar het zal ons ook helpen om trombose extra voor het voetlicht te brengen.”

Vele gezichten van Trombose

Met zijn werk treedt Kosters buiten de gebaande paden en stelt maatschappelijke en sociale kwesties aan de kaak. Naast zijn modecollecties is Kosters’ werk veel vertegenwoordigd in tentoonstellingen en staat hij bekend om zijn vele samenwerkingsverbanden met bekende bedrijven, zoals Wehkamp en Zeeman.

Met zijn Steunkous wil hij aandacht vragen voor de vele gezichten van trombose. Kosters: “Trombose heeft vele gezichten, en het heersende beeld over trombose is te eenkennig. Het is iets wat meer mensen raakt dan we denken, bewustzijn is dus zeer belangrijk. Ik probeer altijd met humor serieuze zaken te duiden, daarom zet ik mij met alle liefde in voor de Steunkous. Ik hoop dat we er een mooie vooruitgang mee zullen boeken.”

Ook zo benieuwd naar het ontwerp?

Abonneer u op de digitale nieuwsbrief en koop dit collector’s item vanaf 13 oktober als eerste.