Juli 2021 – Nazorg moet (en wordt!) beter

Mensen die een trombose krijgen, knappen gelukkig vaak helemaal op. Ze krijgen tijdelijk antistollingsmedicatie en pakken daarna de draad weer op. Helaas zijn er ook mensen die met restklachten kampen. Zeker na een longembolie komen die vaak voor. Zeker de helft van de patiënten houdt last van bijvoorbeeld benauwdheid, vermoeidheid en concentratieproblemen. Dr. Erik Klok vertelt in dit magazine dat sommige mensen hierdoor zelfs hun werk verliezen.

De Trombosestichting wil al lang meer doen voor mensen met klachten na een longembolie. Zij verdienen goede fysieke én mentale begeleiding. En serieuze aandacht. Restklachten zijn meestal niet te zien met een bloedtest of op een foto. Zoals patiënt Sandy over haar herstel vertelt: ‘Het gaat niet alleen om het oplossen van een stolsel. Je bent meer dan je longen.’ Het longrevalidatietraject kijkt ook naar zaken als stress en angst voor lichamelijke inspanning.

In deze longembolie-special leest u meer over de bovenstaande verhalen. Wilt u de nieuwsbrief thuis ontvangen? Schrijf u dan hier in.

Download het magazine

Schrijf u in voor de online nieuwsbrief

De Trombosestichting verstuurt 1 keer per maand een e-mail nieuwsbrief met patiëntenverhalen, tips en nieuws op het gebied van trombose. Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkeling rondom trombose? Meld u aan voor de nieuwsbrief.

Inschrijven nieuwsbrief