Doneer nu!

13 oktober Wereld Trombose Dag

Op 13 oktober 2016 vroegen we aandacht voor de gevaren van trombose. Per dag krijgen ruim 100 mensen een trombose. Dat gebeurt vaak na een ziekenhuisopname. Onbehandelde of te laat ontdekte trombose kan leiden tot ernstige en soms zelfs invaliderende schade, zoals het posttrombotisch syndroom. Bovendien is trombose de 1e oorzaak van vermijdbare sterfte bij ziekenhuisopname. Per dag overlijden bijvoorbeeld 3 mensen aan een longembolie. De Trombosestichting Nederland roept daarom op om tot 3 maanden na een ziekenhuisopname alert te zijn op symptomen die kunnen wijzen op trombose.

Herken trombose en voorkom erger!

Onderstaande video geeft aan waar je op moet letten:

De Trombosestichting heeft in samenwerking met de Telegraaf een aparte trombosekrant gemaakt voor Wereld Trombose Dag 2016. Met onder andere een interview met Jan Mulder, die vertelt over hoe het nu is na zijn TIA. En met vele andere trombosepatiënten die over de impact van hun ziekte vertellen op hun leven. Artsen en wetenschappers vertellen over de belangrijkste symptomen van trombose en onderzoeksvragen voor de toekomst. U kunt de krant hier online inzien.

Trombosekrant Telegraaf en Trombosestichting

In de Metro van 13 oktober verscheen het indrukwekkende verhaal van geneeskundestudente en Trombosestichting-ambassadeur Willemijn. Zij kreeg op haar twintigste een trombosebeen, gevolgd door een longembolie. U leest haar verhaal hier. Foto: Vincent van Dodrecht.

Betere diagnose: Is het écht trombose?

“Een verkeerde diagnose heeft grote gevolgen. Iemand die voor de tweede keer een trombosebeen krijgt, zit levenslang vast aan bloedverdunners. Een scan geeft zekerheid.”
AIO Charlotte Dronkers en internist Erik Klok

De beste behandeling: herstel na hartinfarct

“Patiënten hebben straks baat bij het werk dat wij nu in het laboratorium doen. Dat is ons veel waard.”
pathobioloog Heleen van Beusekom en biochemicus Moniek de Maat

Erfelijke factoren: Gen SLC44A2 onder de loep

“Het mooie van dit onderzoek: je ontrafelt ook een stukje van het leven.”
biochemicus Bart van Vlijmen

Teken en bloedstolling: de X-factor van trombose

“In de praktijk zijn we heel gedetailleerd bezig, maar het grote doel is altijd: mensen helpen.”
biochemicus Mettine Bos en AIO Anja Maag