Doneer nu!

13 oktober Wereld Trombose Dag

Wereld Trombose Dag - de dag waarop de Trombosestichting, samen met 175 internationale collega's, extra aandacht vraagt voor trombose! Snel behandelen kan de gevolgen van trombose beperken, en daarom is het belangrijk dat iedereen weet wat trombose is en de signalen snel kan herkennen. In 2014 is 13 oktober daarom uitgeroepen tot Wereld Trombose Dag - de dag waarop trombose wereldwijd in de schijnwerpers staat. Waarom 13 oktober? Dat is de geboortedag van Rudolf Virchow, de Duitse arts die in de 19e eeuw als eerste omschreef wat trombose nu eigenlijk is.

Trombosekrant
In samenwerking met het Algemeen Dagblad verschijnt er op 13 oktober een speciale trombosekrant als bijlage bij het AD. Trombosepatiënten delen de impact van de ziekte op hun leven, artsen vertellen over de risicofactoren en symptomen van trombose, en wetenschappers vertellen over hun relevante onderzoeksprojecten. U leest de trombosekrant hier.

Dé Steunkous
Ook presenteren we op Wereld Trombose Dag de Steunkous: geen medische steunkous, maar vrolijke sokken die door iedereen gedragen kunnen worden! Met het kopen en dragen van deze sokken laat u niet alleen zien dat u de strijd tegen tromboseleed steunt, u steunt met uw aanschaf ook direct het trombose-onderzoek!

Wilt u, net als onze ambassadeur Bartho Braat, een paar van deze leuke sokken dragen en daarmee het trombose-onderzoek steunen? U kunt de sokken bestellen via onze webwinkel.

Interview Metro
Dagblad Metro plaatste op 12 oktober een interview met Ana Lara, die tijdens haar zwangerschap trombose kreeg.

Aandacht voor de gevaren van trombose
Een dag als Wereld Trombose Dag is van groot belang. Eén op de 4 mensen overlijdt aan de gevolgen van trombose. Een groti risicofactor voor trombose is een opname in het ziekenhuis. Onbehandelde of te laat ontdekte trombose kan leiden tot ernstige en soms zelfs invaliderende schade, zoals het posttrombotisch syndroom. Bovendien is trombose de 1e oorzaak van vermijdbare sterfte bij ziekenhuisopname. De Trombosestichting Nederland roept daarom op om tot 3 maanden na een ziekenhuisopname alert te zijn op symptomen die kunnen wijzen op trombose.

Herken trombose en voorkom erger!

Onderstaande video geeft aan waar u op moet letten: