Prof. dr. Meijer geeft advies over Antistollingsmiddelen en menstruatie.

31 augustus 2018

Antistollingsmiddelen en menstruatie

Trombose komt op alle leeftijden voor, ook bij jonge vrouwen. Zij worden dan geconfronteerd met het effect van gebruik van antistollingsmiddelen, bloedverdunners, op de menstruatie. De Trombosestichting ontvangt vaak vragen over antistollingsmiddelen en menstruatie. Prof. dr. Karina Meijer (Hoofd sectie Stolling UMC Groningen) geeft hier advies over.

“Bij de meeste vrouwen zorgen bloedverdunners ervoor dat de menstruatie wat heviger wordt. Zij verliezen dus meer bloed. Bloedverdunners hebben geen effect op de regelmaat van de menstruaties, ook niet op bijkomende klachten zoals stemmingsvariatie.”

Verschillende reacties

“De mate waarin bloedverdunners de menstruatie verhevigen varieert heel sterk van vrouw tot vrouw. Ik vraag er op het spreekuur altijd naar, en krijg reacties die variëren van ‘ik merk eigenlijk geen verschil’ tot ‘dit is niet te doen, ik kan zo bijvoorbeeld niet meer sporten’. Een heel enkele keer komt een vrouw zelfs op de eerste hulp van het ziekenhuis omdat de bloeding zo hevig is.

Vrouwen met vleesbomen of die om andere redenen al veel bloed verliezen tijdens de menstruatie merken vaak extra veel effect van bloedverdunners. Overigens hebben bloedverdunners zelf geen effect op vleesbomen.”

Nieuwe antistollingsmiddelen sterker effect

“Alle antistollingsmiddelen hebben effect op de menstruatie, maar wel in verschillende mate. Er zijn aanwijzingen dat de nieuwe antistollingsmiddelen rivaroxaban en edoxaban vaker versterkte menstruatie veroorzaken dan vitamine K antagonisten zoals acenocoumarol.”

Mirena spiraal als alternatief

“Vrouwen die bemerken dat hun menstruaties heviger worden van bloedverdunners kunnen dit het beste met hun arts bespreken: als het bloedverlies niet heel groot is en ze er niet door gehinderd worden in hun activiteiten wordt vaak gekozen het te accepteren. Als het teveel is, is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om een Mirena spiraal te laten plaatsen, om het geneesmiddel tranexaminezuur tijdens de menstruatie te gebruiken, of om de anticonceptiepil te gaan slikken. Dat laatste klinkt raar, omdat de pil juist het risico op trombose vergroot: zolang je bloedverdunners slikt, ben je voldoende beschermd tegen trombose om de pil veilig te kunnen slikken.”

Dat is meteen ook mijn belangrijkste advies

“Als vrouwen tijdens het gebruik van de pil trombose krijgen en bloedverdunners gaan slikken, is het helemaal niet nodig om meteen met de pil te stoppen. Dat hoeft pas als overwogen wordt de bloedverdunners weer te stoppen. Dan heb je ook voldoende tijd om na te denken en met bijvoorbeeld de huisarts te overleggen over andere manieren voor anticonceptie.”

Heeft u zelf een vraag?

Elke maand behandelen we in de rubriek “Stel uw vraag” een trombosegerelateerde vraag. Heeft u ook een vraag voor deze maandelijkse rubriek? Stuur ons dan een e-mail via tsn@trombosestichting.nl, met als onderwerp “Stel uw vraag”, en wie weet behandelen we binnenkort uw vraag.

Let op: als u een dringende vraag heeft aangaande uw gezondheid, neem dan contact met uw behandelend arts.

Gebruikt u ook bloedverdunners? Vraag dan hier uw gratis Antistollingspas aan!