31 januari 2024

Yolanda kreeg tromboflebitis en meerdere longembolieën

Yolanda de Vries (49) kreeg op 14 februari 2023, Valentijnsdag, de diagnose diep veneuze trombose (DVT) en meerdere kleine longembolieën. “In januari heb ik buikgriep gehad en bijholteontsteking, waardoor ik veel minder mobiel was dan normaal. Veel op bed gelegen. Daarnaast heb ik al jaren spataderen. Deze waren duidelijk zichtbaar op mijn benen. Jaren geleden ben ik ook geopereerd aan de spataderen; deels om cosmetische redenen en deels om verdere klachten te voorkomen.”

Spataderontsteking
“Ik heb er nooit last van gehad, tot ik in 2022 voor het eerst een spataderontsteking in mijn rechterkuit kreeg. Later kreeg ik ook tromboflebitis. “Daarnaast heb ik twee keer pleuritis (ontsteking aan long- of borstvlies, red.) gehad en ook vaak een bijholteontsteking of bronchitis. In februari begon ik na de griep weer met werken. Langzaam opbouwen. Ik merkte wel dat het herstel traag ging en dat ik snel buiten adem was. Ik dacht dat dat kwam door de bekende problemen met mijn longen en omdat ik geen conditie heb.”

Pijnlijke kuit
“Op 13 februari kreeg ik ‘s avonds pijn in mijn linker kuit. Dit leek niet op kramp of spierpijn. Het zat dieper en op één plek. De volgende ochtend zat die pijn er nog. Mijn kuit deed alleen op die plek pijn en was niet rood, warm of dik. Maar ik heb toch een afspraak gemaakt bij de huisarts. Mijn gevoel zei dat dit niet goed was. Misschien ook door mijn achtergrond als verpleegkundige.”

Spoedeisende Hulp
“De huisarts nam me meteen serieus en heeft me doorgestuurd naar de Spoedeisende Hulp. Daar kreeg ik eerst een scan van mijn kuit. Dat bleek inderdaad DVT te zijn. Omdat ik vertelde van mijn spataderen en de aderontsteking rechts, kreeg ik voor beide benen steunkousen. Ook werd ik doorgestuurd voor onderzoek voor longembolieën. Wat beleid is.”

Meerdere kleine longembolieën
“Toen de arts met de uitslag kwam dat ik ook meerdere kleine longembolieën had, stortte ik wel even in. Dat had ik niet verwacht. Die DVT wel, maar dit niet. Ik dacht echt dat de benauwdheid kwam van mijn conditie en bekende longproblemen. Het besef kwam wel even binnen dat dit echt iets serieus is en dat ik geluk heb gehad. Dat mijn huisarts en ik adequaat gehandeld hebben. En dat de spoedarts zei dat meerdere kleine embolieën niet levensbedreigend zijn. Maar in eerste instantie schoot dat wel door mijn hoofd.”

Naar huis met bloedverdunners
“Ik moest één nacht in het ziekenhuis blijven en mocht toen naar huis met bloedverdunners. Thuis moest ik het vertrouwen in mijn lijf weer terugvinden, mentaal weer sterker worden en conditie opbouwen. Met hulp van familie en vrienden kon ik dit rustig doen. Daarnaast ben ik naar de fysiotherapeut gegaan en die heeft ook met me getraind om spierconditie weer op de bouwen. Ik train daar nog.”

Werk weer opbouwen
“Medio 2023 ben ik weer rustig mijn werk als begeleider in de verstandelijk gehandicaptenzorg gaan opbouwen. En vanaf september ben ik weer volledig aan het werk. Met veel plezier. Ik voel me weer prima. Ik ben bezig met mijn conditie op peil te houden en verder in conditie te komen. Door te sporten met de fysiotherapeut en ook volg ik gecombineerde leefstijlinterventie (GLI). Mijn astma  bijholteontstekingsklachten en hooikoorts blijven altijd wel wat opspelen. Ben nu ook begonnen met immunotherapie voor mijn allergieën. Mijn longen blijven altijd wel een punt van aandacht. Maar echte beperkingen heb ik niet.”

Verhalen van lotgenoten
“Na de diagnose ben ik op internet gaan zoeken naar informatie en zo kwam ik bij de Trombosestichting terecht. Daar heb ik veel informatie kunnen vinden over hoe om te gaan met trombose, maar ook verhalen van lotgenoten kunnen lezen.”

Met uw gift maakt u een groot verschil!
Draag ook bij aan een toekomst zonder trombose. Steun onderzoek naar een betere behandeling van trombose en betere medicijnen om trombose te behandelen en te voorkomen.

Stop de prop. Stop trombose.

Start doneren