11 september 2018

Trombose en bloedingen

Han Morssink (78 jaar) slikt antistollingsmedicatie (bloedverdunners) na een zware longembolie. Hij is alert op het risico op bloedingen: “Toen ik mijn hoofd stootte, bloedde ik direct als een rund en moest ik naar het ziekenhuis.” Stoppen met antistolling is geen optie, maar hij hoopt wel op betere, slimmere medicijnen.

“Na een valpartij ben ik direct bont en blauw. Dat komt ook door de medicijnen.”

Lees het verhaal van Han

Trombosebehandeling en bloedingen

Zijn trombose werd pas ontdekt toen Han Morssink (78) al doodziek was. Na zijn longembolie was de internist duidelijk: hij moet zijn leven lang antistollingsmedicatie (bloedverdunners) slikken.

Han Morssink deed zijn dagelijkse oefeningen en werd benauwd: “Ik kreeg geen lucht en raakte in paniek. Met moeite sleepte ik mezelf van de tuin naar de woonkamer. Daar kwam ik na een tijdje weer op adem.” Er heerste net een griepvirus met als klacht kortademigheid, dus de huisarts stuurde hem naar huis. Morssink was niet helemaal gerustgesteld: “Ik bleef benauwd en mijn rechtervoet en -enkel bleven dik en pijnlijk.”

“De medicatie is een zorg extra. Als ik val, ben ik meteen bont en blauw.”

Longembolie

Drie maanden later waren de klachten niet weg en ging hij weer naar de huisarts: “Hij schrok van de combinatie van klachten en nam contact op met de internist. Ik moest direct naar de spoedeisende hulp. Ik had een zware longembolie en stolsels van mijn enkel tot in mijn lies. ‘U heeft echt een engel op uw schouder’, zei de arts-assistent. Het was echt schrikken dat ik er blijkbaar zo slecht aan toe was en er nog zo goed van af was gekomen.”

Antistolling

“Ik kreeg direct antistollingsmiddelen. Het is nu drie jaar geleden en na een tijd denk je: kan ik niet stoppen met die bloedverdunners? Ik voelde me goed. De internist vond het geen goed idee: ‘Ik ben veel te bang dat u weer een embolie krijgt.’ Ik zit er dus aan vast en stuur om de drie weken mijn bloedwaardes naar de trombosedienst. Gelukkig hoef ik sinds een jaar geen steunkousen meer te dragen, want dat vond ik, vooral met warm weer, echt een crime.” Bloeden als een rund “Je hebt sneller blauwe plekken als je antistolling slikt en het risico op bloedingen is groter. Al een paar keer moest ik met spoed naar het ziekenhuis.

De eerste keer viel ik van de trap met mijn hoofd tegen een kast. Ik bloedde als een rund en werd helemaal onderzocht, omdat je ook meer kans hebt op interne bloedingen.” Na zo’n val neemt het risico op bloedingen én stolsels toe. “Vooral als je pijn hebt, heeft dat invloed op je stollingswaarde.”

Zorg

De laatste val was recent: “Ik heb de fotograaf voor dit stuk gevraagd om de foto een beetje bij te werken, want ik ben weer bont en blauw. Mijn vrouw en ik waren aan het fietsen. Ze schrok van een agressieve hond en week uit. We vielen allebei. Ik lag met mijn hoofd op het fietspad. Mijn dochter kon gelukkig snel komen om ons naar het ziekenhuis te brengen. Ik kreeg weer een scan en ze controleerden mijn hart en ribben. In de dagen daarna zakte mijn INR-waarde.

Ik moest een extra tabletje slikken en vaker de waardes naar de trombosedienst sturen. Die medicatie is gewoon een zorg extra. Toch zat ik een week na die valpartij weer op de fiets, hoor. Ik blijf actief, want beweging is belangrijk. Ik ben wel voorzichtiger. Bij een scherpe bocht stap ik even af. Ik ben altijd alert.”

De oproep van Han Morssink

De Trombosestichting financiert onderzoek naar medicijnen met zo min mogelijk bijwerkingen, risico’s en gedoe voor patiënten. Zoals het onderzoek van Dr. Coen Maas (UMC Utrecht), hij doet onderzoek naar een veiligere behandeling van trombose.

De impact van trombose is al groot en de behandeling doet daar nu vaak nog een schep bovenop. Han Morssink moest meerdere keren met spoed naar het ziekenhuis vanwege het risico op bloedingen bij de medicatie tegen trombose: “Als ik deze medicijnen niet meer nodig zou hebben, zou dat echt een zorg minder zijn. Je moet nu altijd je waardes controleren en bent na elke valpartij of wond alert. Het zou heel goed zijn als er medicijnen zijn die het risico op bloedingen verkleinen.”

—————————————

Wilt u ook uw ervaringen met trombose delen op onze website? Stuur dan in het kort uw verhaal met als onderwerp “Mijn verhaal” naar tsn@trombosestichting.nl.

Gebruikt u bloedverdunners? Vraag dan hier uw gratis Antistollingspas aan!

Bekijk ook andere patiëntenverhalen