14 november 2018

Nadia (31 jaar) getroffen door armtrombose

Ieder uur krijgen 11 mensen trombose!

Kunt u zich voorstellen dat u een trombose krijgt? Het overkwam Nadia Marhoum (31 jaar). Ze kreeg na haar zwangerschap een dubbele armtrombose. Lees hier haar verhaal.

Dubbele armtrombose

“Ik ben 31 jaar en ben 2,5 jaar geleden getroffen door een dubbele armtrombose, waar ik bijna een week mee heb rondgelopen met intense pijn. Het was vlak na mijn bevalling, dus in het kraambed kan het voorkomen, echter vonden de artsen het uniek dat het in mijn arm zat. Tijdens die scan kwamen ze erachter dat ik er twee had op dezelfde plek!”

Conclusie was ‘pech’

“Na ruim een half jaar aan antistolling mocht ik eindelijk stoppen, hoewel er een restje achterbleef in mijn ader (je ziet ook een duidelijk kleurverschil in mijn armen, dat komt daardoor). Na verschillende onderzoeken was de conclusie toch ‘pech’.”

Levenslang aan de antistolling

“Enkele maanden later was het de beurt aan mijn andere arm: een oppervlakkige trombose! In totaal drie keer in mijn arm zonder verklaring. Helaas was de laatste doorslaggevend voor mijn internisten om levenslang aan de antistolling te zitten. Je verwacht het niet op je 31e, ook daar zitten risico’s aan vast. Maar ik ben al blij dat ik nog leef en hopelijk nog lang mag genieten van mijn gezin.”

Ik leef heel bewust

“Qua eetpatroon moet ik letten op niet te veel groene groentes i.v.m. vitamine K, veel afwisselen en niet iedere dag hetzelfde eten. Ook is mijn INR al maandenlang niet stabiel, waardoor ik vaak moet prikken. Gelukkig kan ik het thuis controleren.”

Veel pijn in arm

“Ik heb verder nog wel veel pijn in mijn arm,  het wordt ook een soort van PTSD genoemd. Het kan jaren duren voordat dat weg is. Je leert kortom heel bewust leven, wat soms vervelend kan zijn (bijvoorbeeld met vakanties, berg beklimmen in of duiken mag niet met antistolling), maar ik ben liever voorzichtig dan dat het weer mis gaat.”

Lees ook andere patiëntenverhalen

Wilt u ook uw ervaring met trombose delen? Stuur dan een e-mail naar tsn@trombosestichting.nl o.v.v. ‘verhaal delen’. Vermeld in uw e-mail uw naam en adresgegevens, in het kort uw ervaring met trombose en wanneer dit was.

Gebruikt u bloedverdunners? Vraag dan hier uw gratis Antistollingspas aan!