21 april 2022

Een trombosebeen en longembolie

Yvonne Bosman (63 jaar) had een trombosebeen en meerdere keer een longembolie: “Bij mij hebben artsen te laat ingegrepen. Ik dacht zelf aan een trombose, maar de artsen niet.”

Jurkjes en slippers zitten er niet meer in…

Een trombosebeen en longembolie

Ik kreeg een longinfarct en daardoor is een stuk van mijn long afgestorven. Door pech kwam er een griepvirus overheen. Ik lag een week in isolatie. Ik was echt heel erg ziek. Tijdens die week in het ziekenhuis heb ik een ommekeer doorgemaakt. Het is een raar idee dat ik bijna was overleden. Ik geniet nu enerzijds meer en bewuster van het leven, maar het is ook gewoon echt anders. Zo moet ik altijd antistollingsmiddelen slikken en steunkousen dragen.

Jurkjes en slippers zitten er niet meer in

De buitenwereld ziet je weer thuis komen en dan denken ze al snel dat het gewoon goed gaat. Ik zie er misschien moe uit, maar verder zie je niets. Ik praat er dus ook niet veel over met andere mensen. Het is logisch dat ze niet altijd begrijpen wat het voor mij betekent om trombose te hebben. Dan roept mijn man: ‘Heerlijk het wordt zomer, lekker de slippers aan’. Ik heb altijd steunkousen aan, dus voor mij zitten jurkjes en slippers er niet meer in. Het beste luisterend oor heb je van iemand die weet wat het is. Mijn dochter is ook chronisch ziek en zij is echt een ontzettende steun. Wij hebben aan een woord genoeg en kunnen samen ook ongelooflijk veel lol hebben.

Trombose is zo onbekend

Uiteindelijk bleek dat ik de auto-imuunziektes SLE en APS heb. Ik heb daardoor een hoog tromboserisico. Inmiddels ben ik echt een medische encyclopedie, want ik wilde weten wat er allemaal met me aan de hand was. Het verbaasde me dat trombose eigenlijk zo onbekend is. Ik hoop dat hier echt verandering in komt.

Ik ben donateur van de Trombosestichting. Ik vind het belangrijk dat er veel onderzoek gedaan wordt, maar het is ook gewoon heel fijn dat er een organisatie is die achter ons staat. Ik voel me gesteund als er post is van de Trombosestichting. Je leest over mensen die hetzelfde meemaken als ik.

Wilt u meer weten over het ontstaan van trombose?

Download de gratis brochure ‘Trombose, algemene informatie’. In deze brochure leest u meer over:

✓ De verschillende soorten trombose
Het ontstaan van trombose