6 september 2017

Onderzoek naar hoe neutrofielen aan elkaar plakken

Als een bloedvatwand beschadigd raakt, vormen cellen van de vaatwand een spinnenwebachtig netwerk waaraan bloedplaatjes blijven kleven.
Het hoofdbestanddeel van dit netwerk is Von Willebrand factor. VWF is een eiwit dat in lange strengen (VWF-strings) wordt uitgescheiden en bloedplaatjes bindt. Het is belangrijk dat ons lichaam op deze manier een bloedplaatjesprop vormt omdat die prop het beschadigde bloedvat afsluit en bloedingen en ook mogelijke infecties voorkomt.

Neutrofielen, een soort witte bloedcellen, reageren op bacteriële infecties door een web van erfelijk materiaal – DNA – uit te scheiden, zogenaamde Neutrophil Extracellular Traps. NETs vangen bacteriën op zodat ze kunnen worden opgeruimd. Recente onderzoeken hebben uitgewezen dat NETs een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van trombose in de diepgelegen aderen. Bovendien blijkt dat de bloedstolsels die daarbij worden gevormd vaak bestaan uit een wirwar van NETs en VWF-strings. Op dit moment is niet duidelijk hoe deze netwerken vormen en waarom ze precies aan elkaar blijven hangen.

In ons onderzoek gaan we uitzoeken hoe neutrofielen, VWF-strings en NETs aan elkaar plakken en hoe deze elkaars ontstaan beïnvloeden. We hopen dat dit uiteindelijk leidt tot een beter begrip van de mechanismen die verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van trombose.

Deze informatie is belangrijk voor de ontwikkeling van nieuwe medicijnen en behandelmethoden om de vorming van trombose tegen te gaan.

Kosten onderzoek: € 119.000,-
Dr. R. Bierings en prof.dr. Jan Voorberg (Sanquin Research)
Caught in a trap: Unravelling von Willebrand factor extracellular traps