3 januari 2024

Stop de prop, stop trombose. Ontdek hoe.

Stolling is goed bij een wondje. Dan zorgt het dat het bloeden stopt. Maar bij trombose stolt er bloed terwijl er geen wond is of blijft bloed maar stollen terwijl de wond al dicht is. Zo kan er een bloedstolsel ontstaan dat een (slag)ader verstopt. Dit is gevaarlijk omdat het de bloeddoorstroming belemmert of zelfs helemaal blokkeert. De meest bekende vormen van trombose zijn een trombosebeen, een longembolie en een hart– of herseninfarct.

1. Trombose voorkomen

Helaas is trombose niet altijd te voorkomen, daarom is het belangrijk dat u de risicofactoren kent. Risicofactoren voor trombose zijn:

• Bedlegerigheid of rust, bijvoorbeeld bij een verstuikte enkel
  • Boezemfibrilleren
  • Botbreuk
  • Chronische ziekten zoals astma of diabetes
  • Eerdere trombose
  • Erfelijke aanleg voor trombose (trombose komt in de familie voor)
  • Hogere leeftijd
  • Kanker
  • Lange (vlieg)reis
  • Overgewicht
  • Pilgebruik
  • Recente operatie
  • Roken
  • Zwangerschap en kraambed

Stop met roken als u rookt. Als trombose in de naaste familie voorkomt, is dat belangrijk om te vermelden bij bijvoorbeeld een operatie. Ook kunt u dan beter niet de anticonceptiepil gebruiken.

2. Snelle herkenning spaart levens

Als trombose niet tijdig wordt herkend, kunnen de gevolgen groot zijn of zelfs leiden tot de dood. Wees daarom alert op de symptomen.

Kijk hier voor symptomen van:

Of vraag hier onze gratis brochure over trombose aan.

3. Voorkomen van trombose bij hartklachten

Zo’n 1 miljoen mensen in Nederland gebruiken antistollingsmiddelen, ook wel bloedverdunners genoemd. Het grootste deel van die mensen gebruikt antistollingsmiddelen om trombose te voorkomen bij hartritmestoornissen of een kunsthartklep. Het is daarom heel belangrijk dat u uw antistollingsmiddelen volgens voorschrift van de dokter inneemt.

Meer weten? Vraag hier de gratis brochure over antistollingsmiddelen aan.

Of ga naar: allesoverantistolling.nl

4. Doneer voor trombose-onderzoek

De Trombosestichting Nederland is een onafhankelijke stichting, die voornamelijk kleinschalig onderzoek financiert naar het voorkomen en behandelen van trombose. Impactvol onderzoek, dat anders niet plaats zou vinden. Onderzoek dat leidt naar een toekomst zonder tromboseleed.

Wilt u ook bijdragen aan onderzoek? Uw donatie is van harte welkom.

Stop de prop. Stop trombose.

Start doneren