4 november 2025
Petitie lange vluchten zorgt voor veel publiciteit én eerste aanpassingen
Langer dan vier uur stilzitten tijdens een vliegreis vergroot het risico op trombose. Veel luchtvaartmaatschappijen besteden hier echter nauwelijks aandacht aan. Daarom startte de Trombosestichting afgelopen zomer een petitie, met al direct succes.
Trombose is niet altijd te voorkomen, maar er zijn manieren om de kans erop te verkleinen. Daarom is het belangrijk dat reizigers tijdig goede informatie krijgen over wat trombose is en wat ze er zelf aan kunnen doen. Denk aan het doen van simpele oefeningen, het dragen van ruimzittende kleding en het drinken van voldoende water. Toch blijft die voorlichting in de luchtvaart vrijwel uit.
Daar moet verandering in komen, vindt de Trombosestichting. Vandaar dat we afgelopen zomer voor het eerst een petitie zijn begonnen, in de hoop dat luchtvaartmaatschappijen hun verantwoordelijkheid gaan nemen en passagiers beter gaan informeren – zowel bij het boeken als tijdens de vlucht.
Veel publiciteit
Het startschot van de petitie was een uitzending van MAX Vakantieman op 30 juni, die deels in het teken stond van trombose door lange vluchten. Tom Bos, directeur van de Trombosestichting, schoof samen met hoogleraar Saskia Middeldorp aan tafel aan. Maryse Visser en Renée den Hollander deelden hun ervaringen met trombose na een lange vliegreis.
Sinds de uitzending ondertekenden al meer dan vijfduizend mensen de petitie. ‘We mogen heel tevreden zijn,’ stelt Bos. ‘Niet alleen hebben veel mensen de petitie ondertekend, het heeft ook veel publiciteit opgeleverd. De nationale televisie heeft er aandacht aan besteed en in dagbladen en magazines zijn zo’n veertig artikelen verschenen over het onderwerp.’
Inflight magazines
Het allerbelangrijkste is dat de eerste luchtvaartmaatschappijen beterschap hebben beloofd, vertelt Bos. ‘We hebben de grotere maatschappijen en vakantieaanbieders die langere vluchten aanbieden aangeschreven. Corendon, KLM en TUI hebben inmiddels toegezegd meer aandacht te besteden aan de risico’s op trombose op hun website en in hun inflight magazines.’
Daarmee is de strijd nog niet gestreden. Bos: ‘Samen met MAX Vakantieman benaderden we ook de IATA, de internationale vertegenwoordiger van de bijna volledige luchtvaartsector. Zij kwamen met een zeer teleurstellende reactie. Zij wezen op dat het risico op trombose hoger is bij alle manieren van lang reizen. Theoretisch gezien kun je ook trombose krijgen als je urenlang in een ongemakkelijke houding in de auto zit. Dat betekent niet dat vliegtuigmaatschappijen daarmee geen verantwoordelijkheid hebben. Zij moeten ervoor zorgen dat hun passagiers op een zo veilig mogelijke manier van plek A naar plek B komen.’
‘Ongeveer 1 op de 4500 mensen die op een lange vlucht zitten, krijgt trombose,’ stelt Bos. ‘Ik heb zelf even een rekensommetje gemaakt van wat dat in absolute aantallen betekent. Volgens Schiphol vlogen er in mei 2025 ruim 1.650.000 mensen op een intercontinentale vlucht van of naar Schiphol. Uitgaande van die 1 op de 4500, zijn dat dus ongeveer 350 gevallen van trombose. En dan heb ik het alleen over Schiphol, in één maand. Wereldwijd is het dus een gigantisch probleem. En dat moet dus ook wereldwijd erkend worden.’
>> Lees hier het verhaal van Anita Dijk-Joustra, zij kreeg twee keer een trombosebeen na een lange vlucht.
>> Lees hier het verhaal van Hester Tigchelaar, zij kreeg een longembolie na een lange vlucht.
Met uw gift maakt u een groot verschil!
Draag ook bij aan een toekomst zonder trombose. Steun onderzoek naar een betere behandeling van trombose en betere medicijnen om trombose te behandelen en te voorkomen.
Stop de prop. Stop trombose.
