8 augustus 2018

Persbericht: Start crowdfunding-actie

Nieuwe scantechniek voorkomt onnodig medicijngebruik trombose patiënten

VOORSCHOTEN, 7-8-2018 – De Trombosestichting Nederland start een crowdfunding-actie om geld op te halen voor een nieuwe scantechniek om buiktrombose beter te herkennen. Het gaat om een te ontwikkelen scan van internist Erik Klok (LUMC) waarmee het verschil tussen een nieuwe en oude buiktrombose kan worden waargenomen. Naar verwachting hoeft een derde deel van de patiënten dankzij deze techniek geen bloedverdunners meer te slikken. Het totaal benodigd bedrag is € 135.000. Vanaf vandaag kunnen mensen via de actie pagina  hun actie aanmelden om geld in te zamelen voor dit relevante onderzoek.

Naar de actiepagina

Buiktrombose

Trombose – een ongewenste bloedstolling in de bloedvaten – kan op verschillende plekken in het lichaam ontstaan. Een trombose in de benen of longen komt het meest voor. Een buiktrombose is zeldzamer, maar de patiënten die erdoor worden getroffen zijn vaak ernstig ziek met een verhoogd risico op bloeding. Het gaat onder meer om patiënten met problemen in hun maag, lever of darmen of die kanker hebben. Voor deze patiënten heeft het slikken van bloedverdunners die normaal gezien bij trombose toegediend worden, extra nadelige gevolgen.

Nieuwe scantechniek

De nieuwe scantechniek waar internist Erik Klok (LUMC) aan werkt, maakt het mogelijk het verschil waar te nemen tussen een nieuwe en oude buiktrombose. Bij een nieuwe trombose is het slikken van bloedverdunners nodig, bij een oude trombose niet. Naar verwachting zal de scan van Klok ervoor zorgen dat een derde van de patiënten met buiktrombose van de bloedverdunners af kan. Dat zal de kwaliteit van hun leven aanzienlijk verbeteren. Bijkomend voordeel is dat het om een scantechniek gaat waarbij geen straling vrijkomt en dat de scan slechts enkele minuten duurt.

Erik Klok is verwachtingsvol over het resultaat van zijn onderzoek. ‘’Door de grote ervaring die we al hebben opgedaan met deze nieuwe MRI techniek in beentrombose, ben ik er van overtuigd dat we met onze studie zorgen voor een nauwkeuriger diagnose van buiktrombose. Dat maakt een groot verschil in mijn spreekkamer: ik kan patiënten dan veel beter voorlichten over hun prognose en hoef de potentieel gevaarlijke antistollingsbehandeling alleen voor te schrijven als de trombose echt relevant is’’.

Het totaal benodigd bedrag is € 135.000 wat de Trombosestichting Nederland op wil halen met crowdfunding waarvoor sinds vandaag de actiepagina online is. Het totaalbedrag dat er is opgehaald zal worden bekend gemaakt op Wereld Trombose Dag op zaterdag 13 oktober.

Naar de actiepagina

De Trombosestichting Nederland is enthousiast over het onderzoek. ‘’Buiktrombose is een gevaarlijke aandoening. De behandeling kent ook ernstige risico’s. Voorkomen dat mensen overbehandeld worden met antistollingsmiddelen is heel belangrijk. Deze techniek kan dat voorkomen én op een veilige manier. Daar dragen we als Trombosestichting graag aan bij” aldus Stans van Egmond, directeur van de Trombosestichting.

Meer over trombose

Per dag krijgen 83 mensen een venueze trombose en overlijden maar liefst 3 mensen hieraan. Ook veel hart- en herseninfarcten worden veroorzaakt door trombose. Dit treft ruim 200 mensen per dag, 40 hiervan overlijden. Snelle herkenning is daarom belangrijk zodat ernstige gevolgen voorkomen kunnen worden. De Trombosestichting Nederland stimuleert en financiert wetenschappelijk onderzoek naar trombose en geeft voorlichting over de risicofactoren, het herkennen en de behandeling ervan.

Meer over de Wereld Trombose Dag

Op Wereld Trombose Dag op 13 oktober 2018 vragen ruim 160 organisaties wereldwijd aandacht voor trombose. De Trombosestichting Nederland (TSN) organiseert de campagne ‘Trombose kent vele gezichten’. Daarin staan elf persoonlijke verhalen centraal om de diversiteit van trombose te laten zien; uiteenlopend van de 30-jarige Alex die na de bevalling van haar 2e zoon een trombose in de hersenen opliep tot de 45-jarige Remco, twee keer kampioen NK tijdrennen in Nederland en twee keer getroffen door een longembolie.