1 april 2019

Nalaten aan een goed doel: hoe werkt dat?

Wist u dat ruim 10% van het geld dat wij krijgen uit nalatenschappen komt? Wij zijn enorm dankbaar dat steeds meer mensen ons opnemen in hun testament. Hoe werkt dit nalaten precies? Notarieel-jurist Mariëlle Lindeboom legt het uit.

Een goed doel als erfgenaam

Er zijn twee manieren om een goed doel op te nemen in uw testament, met een legaat of een erfdeel. Lindeboom: “Bij een erfdeel wordt het goede doel je erfgenaam. Vaak hebben mensen verschillende erfgenamen. Elke erfgenaam krijgt een aandeel in het totale bezit, dus alles van bankrekeningen, het huis en de auto tot de meubels.”

Een legaat: een vast bedrag nalaten

De tweede optie is een legaat: “Een legaat betekent dat iemand een vast omlijnd iets erft. Bij goede doelen is het meestal een vast bedrag, maar een legaat kan ook een schilderij of huis zijn.”

Wat is beter?

De keuze tussen een legaat of erfdeel is heel persoonlijk: “Een belangrijk verschil: bij een erfdeel heb je inspraak in wat er met de erfenis gebeurt. Als  iemand de erfenis verdeelt over verschillende goede doelen en de kinderen, dan beslis je samen over de verkoop van een huis. Natuurlijk kun je ook hierover in het testament al een en ander  vastleggen, bijvoorbeeld door een executeur te benoemen.

Bij een legaat wacht je gewoon rustig af tot je jouw bedrag krijgt. Een nadeel daarbij kan zijn dat je bezit na het opmaken van het testament nog sterk in waarde daalt of stijgt, waardoor het vaste bedrag uit verhouding raakt.”

Hoe is het voor de nabestaanden?

De Trombosestichting krijgt ook nalatenschappen van mensen met kinderen. Lindeboom: “Hoe nabestaanden reageren, is heel verschillend. Als kinderen weten dat hun moeder bijvoorbeeld altijd al hart had voor de Trombosestichting, dan vinden ze het vaak logisch en een mooi idee. Natuurlijk heb je ook nabestaanden die er niet zo positief over denken. Zeker bij een erfdeel voor het goede doel kan het helpen om dit ook met de kinderen te bespreken.”

Denkt u na over uw erfenis?

Wij praten graag met u over de mogelijkheden om de Trombosestichting op te nemen in uw testament. Neem contact op met Yen-li Busscher, y.busscher@trombosestichting.nl of
071 – 561 77 17.

Natuurlijk kunt u ook direct afspreken met een notaris voor een oriënterend gesprek. Lindeboom: “Je hoeft echt niet te wachten tot je precies weet wat je wil. Het is juist fijn om al wat eerder te sparren.”

Wat doet de Trombosestichting met een nalatenschap?

De Trombosestichting hoeft geen belasting af te dragen over  nalatenschappen, dus we kunnen deze volledig gebruiken voor ons werk om tromboseleed te voorkomen. Denk aan wetenschappelijk onderzoek naar een snellere diagnose en betere behandeling. Meer weten? Vraag hier de vrijblijvende brochure over nalaten aan.

Vraag de brochure aan

Mr. Mariëlle Lindeboom is notarieel-jurist. Ze schreef met mr. Klazien van Zwieten het boek ‘Het Nederlandse erfrecht – Wat kan ik bij testament regelen?’ (Te koop voor € 21,54 bij SDU Uitgevers): “We merkten dat veel  Nederlanders echt behoefte hebben aan informatie in begrijpelijk Nederlands.”