De impact van corona op ons werk

2 april 2020

We moeten nog steeds zo veel mogelijk thuis blijven. Dit heeft grote consequenties voor u, voor ons en voor iedereen. Wij hopen van harte dat het goed met u gaat.

Als Trombosestichting proberen wij ons werk zo goed als mogelijk te blijven doen. Dit betekent dat Yvonne en Manon dagelijks naar kantoor gaan. Zij nemen onder andere de telefoon aan (van 9 tot 12 uur) en beantwoorden uw e-mails. Stans, Rosalie, Mandy, Jehtro en Yen-li doen hun werk vanuit huis. Gelukkig kunnen we elkaar toch zien en spreken door middel van videobellen. En zo houden we elkaar op de hoogte van wat er speelt.

Helaas heeft de coronacrisis ook grote consequenties voor het tromboseonderzoek. De meeste laboratoria zijn dicht voor ‘regulier’ onderzoek en onderzoekers zijn thuis ofwel elders in ziekenhuizen aan het werk. Dankzij de steun van onze donateurs lopen er 13 onderzoeken naar oorzaken en behandeling van trombose. Deze liggen nu grotendeels stil. Zodra de situatie in Nederland weer genormaliseerd is, zullen wij inventariseren wat de consequenties hiervan zijn. En vanzelfsprekend zullen wij u daarover informeren.

Waar wij nu over nadenken is de jaarlijkse vergadering met onze Wetenschappelijke Advies Raad en onze Raad van Toezicht, waarin besloten wordt welke nieuwe projecten we kunnen financieren. Deze vergadering vindt traditiegetrouw in mei plaats. Nu wij elkaar niet ‘live’ kunnen ontmoeten, denken we na over een oplossing. Ook hierover zullen wij u natuurlijk informeren.

Of de coronacrisis financiële consequenties voor de Trombosestichting gaat hebben, kunnen wij nog niet voorzien. Veel mensen worden ook financieel diep geraakt, bijvoorbeeld doordat zij geen werk meer hebben. En dat heeft dan logischerwijs ook impact op de donaties. Mocht dat zo zijn, kunnen wij minder wetenschappelijk onderzoek financieren. Maar voor nu gaan we daar niet van uit.

Wij krijgen deze dagen veel e-mails van mensen met vragen of en waar zij hun bloed kunnen laten prikken. Wij zouden hier graag mee willen helpen, maar kunnen dat helaas niet. Wij zijn immers geen trombosedienst. Indien u vragen  heeft over bloedprikken, verwijzen wij u graag naar uw eigen trombosedienst.

De verzending van de Antistollingspas gaat gelukkig onverminderd door. De drukker drukt nog steeds en ook de postbezorging gaat gewoon door. Daar zijn wij heel blij mee, want op het moment verwerken wij duizenden aanvragen per dag.

Tot zover een update over ons werk. Mochten wij meer nieuws hebben, laten wij u dat weten.

Pas goed op uzelf, wij denken aan u!