Beweegtips van ervaringsdeskundigen, deel 1: Gitte Polderman

De mogelijkheden om te sporten zijn nu kleiner, zeker als u door uw gezondheid meer kans heeft ziek te worden van corona. Voorkom dat uw weerstand omlaag gaat en blijf hoe dan ook actief. Laat u inspireren door Gitte.

Als bewegen lastig is…

Gitte Polderman (49) heeft sinds haar 19de chronische aandoeningen aan haar gewrichten en ze is hartpatiënt. Ze behoort tot de risicogroep die extra voorzichtig moet zijn vanwege corona.

  1. Blijf een frisse neus halen. Wat je klachten ook zijn, probeer eropuit te blijven gaan. Ga even op pad met de scootmobiel, rollator of rolstoel. Dat is gezonder dan binnen blijven.
  2. Neem een huisdier. Of het nu een hond, kat of vis is. De zorg geeft je iets te doen.
  3. Blijf goed eten. Let extra op je voeding. Als je zelf niet kunt koken, zijn er ook voordelige opties om eten te laten bezorgen.
  4. Voorkom stress. Je hebt geen invloed op het virus of je aandoening, maar wel op je stressniveau. Kijk niet ál het nieuws, maar alleen op belangrijke momenten, zoals bij de persconferenties.
  5. Verwen jezelf. Maak het gezellig in je huis en tuintje of op je balkon. De bloemen zijn nu heel goedkoop, dus ik ga regelmatig een bosje halen.

Gitte: “Ik deel graag mijn tips, want ik weet dat niet iedereen kan bewegen. Ik heb zelf ook moeten leren leven met veel beperkingen. Toch zit ik niet bij de pakken neer. Je geest kan je het gevoel geven dat je altijd een klein stapje kan zetten.”