April 2023 – De mentale impact van trombose

Als je na trombose klachten houdt, heeft dat invloed op je dagelijks leven en je stemming. Dermatoloog dr. Bibi van Montfrans en vaatchirurg dr. Marie Josee van Tongerlo-Van Rijn van het Erasmus MC werken vaak samen om bij ernstige trombose de beste behandeling te vinden. In de spreekkamer gaat het niet alleen over de fysieke gevolgen van een bloedprop, maar vooral ook over de vraag: hoe pak je het leven weer op? In het magazine leest u meer over de mentale impact van trombose en de samenwerking van dr. Bibi van Montfrans en dr. Marie Josee van Tongerlo-Van Rijn.

Mathilde Nijenhuis vertelt in de Laura Fauteuil over de enorme impact die bekkentrombose op haar leven had. “Iedere stap was een strijd. Maar: als je op maandag 500 stappen zet en je zet steeds maar 5 of 10 stappen meer, dan heb je er al snel 25% erbij. Zo hield ik het bij. Tot grote verbazing van de vaatchirurg werkte het. Na een paar maanden was de trombus kleiner en nu, vier jaar later, zit in mijn been geen stolsel meer.”

En u leest het verhaal van Bas Pronk; hij kreeg een trombosebeen, maar gaf zijn droom om de marathon te lopen niet op. “Dat ik ervoor kan gaan op dit moment en de trombose – en de sombere gevoelens die het me maanden gaf – mentaal overwin, voelt echt als een cadeau. En is ‘t deze marathon uiteindelijk niet, dan toch zeker een volgende.”

Wilt u het magazine thuis ontvangen? Schrijf u dan hier in.

Download het magazine

Schrijf u in voor de e-mail nieuwsbrief
De Trombosestichting verstuurt 1 keer per maand een e-mail nieuwsbrief met patiëntverhalen, tips en nieuws op het gebied van trombose. Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkeling rondom trombose? Meld u aan voor de nieuwsbrief.

Inschrijven nieuwsbrief