25 mei 2020

Uitkomst subsidieronde 2020: nieuw gefinancierd onderzoek

Ieder jaar organiseert de Trombosestichting een subsidieronde. Tromboseonderzoekers kunnen zo financiering aanvragen voor hun onderzoek. De Wetenschappelijke Adviesraad van de Trombosestichting besprak op 13 mei jl. de acht onderzoeksprojecten die deze subsidieronde voor financiering in aanmerking kwamen. Dankzij de steun van onze donateurs kunnen we dit jaar drie onderzoeksprojecten financieren. Het gaat om de volgende projecten:

dr. Coen Maas (UMC Utrecht)
Factor XII Auto-Inhibition
De onderzoekers in dit project kijken naar een specifieke stollingsfactor, dat een rol zou kunnen spelen bij een nieuwe behandeling voor trombose zónder bloedingsrisico.

dr. Jonathan Coutinho (Amsterdam UMC, locatie AMC)
Direct oral anticoagulants for the treatment of cerebral venous thrombosis: an international phase IV study (DOAC-CVT study)
Sinustrombose – trombose in de hersenen – wordt op dit moment behandeld met Vitamine K antagonisten. De onderzoekers in dit project willen uitzoeken of sinustromboses ook met DOAC’s behandeld kunnen worden; deze antistollingsmiddelen geven namelijk een kleinere kans op hersenbloedingen.

dr. Arina ten Cate-Hoek (Maastricht UMC)
RESOLVE-DVT: Resolution Enhancement by a Supplemental Open-Label Venoactive drug for Eight weeks in Deep Vein Thrombosis
Dit project richt zich op een mogelijke nieuwe behandeling van het posttrombotisch syndroom.

Op onze onderzoekspagina kunt u meer lezen over onderzoek gefinancierd door de Trombosestichting