8 november 2018

Het risico op een terugkerende trombose voorspellen

Prof. dr. Cannegieter en haar team hebben een model ontwikkelt dat het risico op een terugkerende trombose kan voorspellen. Zo kunnen ze per persoon het risico op een tweede trombose voorspellen.

Antistollingsmiddel om tweede trombose te voorkomen

Mensen slikken antistollingsmiddelen om een tweede trombose te voorkomen. De antistollingsmedicijnen hebben ook risico’s, zoals bloedingen. In dit onderzoek wordt uitgezocht of het voorspelmodel goed werkt en of het gebruik van antistollingsmiddelen kan worden geoptimaliseerd.

Waarschijnlijk worden sommige mensen onterecht niet behandeld en krijgen anderen onnodig deze medicatie. ZonMW, de Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie, financiert het onderzoek.

Eerder onderzoek van prof. dr. Cannegieter

Dit onderzoek wordt niet door ons gefinancierd. Eerder hebben wij wel een onderzoek van prof. dr. Cannegieter en haar team kunnen financieren, naar het voorspellen van het tromboserisico na een knieoperatie of onderbeen in het gips.

Dankzij u kunnen we onderzoek financieren

Dankzij onze donateurs kunnen wij voorlichting geven en onderzoek financieren. Wij ontvangen geen overheidssubsidies dus zijn afhankelijk van giften van onze donateurs. Gelukkig zijn er partijen zoals ZonMw die ook onderzoek naar trombose financieren.

Steun de strijd tegen trombose

Iedere dag overlijden in Nederland 3 mensen aan de gevolgen van een trombose. Bijvoorbeeld aan een longembolie, een hartinfarct of een herseninfarct. Dat aantal moet omlaag! Wij financieren wetenschappelijk onderzoek om trombose in de toekomst te voorkomen, beter te behandelen en de gevolgen te beperken.

Doe een gift