6 september 2017

Onderzoek naar trombose in aderen

Onlangs hebben Leidse onderzoekers in samenwerking met buitenlandse onderzoeksgroepen nieuwe erfelijke factoren gevonden die mensen een verhoogde kans geven op trombose. Hierdoor zijn we een stap dichterbij nieuwe behandelingen van trombose in de aderen.

SLC44A2 is een van deze nieuwe erfelijke factoren. Tot nu toe is er weinig tot niets bekend over SLC44A2. Ook blijkt SLC44A2 helemaal niet verwant te zijn aan de al bekende (erfelijke) factoren die betrokken zijn bij aderlijke trombose.

Met de subsidie van de Trombosestichting Nederland hopen we nu in staat te zijn om het verband tussen SLC44A2 en trombose in de aderen op te helderen. We hopen dat deze kennis leidt tot ideeën voor een geheel nieuwe behandeling van trombose in de aderen die – in tegenstelling tot de huidige therapie – geen bloedingsrisico geeft.

Kosten onderzoek: € 249.940,-
Dr. Bart van Vlijmen (Eindhoven Laboratorium voor Experimentele Vasculaire Geneeskunde, Leids Universitair
The role of the Solute Carrrier Transporter 44A2 (SLC44A2)
Gene in the Pathophysiology of Venous Thromboembolism