2 mei 2023

Persbericht ‘Stop de prop’

Wat hebben Viggo Waas, Anky van Grunsven en Jack Spijkerman gemeen? Alle drie kregen zij een trombose. Nooit eerder hadden ze er bij stilgestaan dat dit hen kon overkomen. Net zoals 72% van de Nederlanders, blijkt uit recent onderzoek.  In de praktijk krijgen echter ca. 100.000 Nederlanders per jaar trombose, zoals een trombosebeen, longembolie, hart- of herseninfarct. Dit zijn er 11 per uur. Daarom start de Trombosestichting vanaf 10 mei de campagne ‘Stop de prop’. Snelle herkenning van trombose voorkomt een heleboel leed. In een speciaal magazine delen Viggo Waas, Anky van Grunsven en Jack Spijkerman hun verhaal.

De meerderheid van de Nederlanders weet dat trombose een bloedprop in een bloedvat is. Echter denkt 72% dat de kans dat zij zélf trombose krijgen klein tot zeer klein is. Een op de 10 Nederlanders noemt expliciet (dikke) benen als associatie met trombose. Longembolie, hartinfarct en herseninfarct worden niet genoemd, terwijl juist bij deze drie uitingen van trombose snel ingrijpen van levensbelang is. Daarom moet iedereen bekend zijn met trombose en de symptomen ervan. Snelle herkenning kan blijvende schade en soms zelfs de dood voorkomen.

Snelle herkenning spaart levens
Dit is dan ook de reden dat de Trombosestichting de campagne ‘Stop de prop’ lanceert. Door middel van een brochure, een quiz en een speciaal magazine willen wij het Nederlandse publiek attent maken op – de symptomen en gevolgen van – trombose. In het magazine vertelt Viggo Waas over zijn herseninfarct, Anky van Grunsven hoe een val resulteerde in een trombosebeen en deelt Jack Spijkerman zijn ervaring met longembolie. Ook ‘gewone’ Nederlanders Danique Melsen en Martin van Donk delen hun ervaring met trombose. De boodschap is duidelijk: trombose kan iedereen overkomen. Maar als je er snel bij bent, voorkomt dat een heleboel ellende.

Tom Bos, directeur Trombosestichting Nederland: “Trombose is een nare aandoening, die helaas iedereen kan overkomen, met behoorlijk ingrijpende gevolgen. Ik hoop van harte dat onze campagne bijdraagt aan meer bewustzijn, want een snelle herkenning spaart levens.”

Over de Trombosestichting
Bij trombose raakt een bloedvat verstopt door een bloedstolsel. Dit belemmert de bloedsomloop en kan gevaarlijk zijn en leiden tot ernstige, blijvende klachten en zelfs overlijden. Snelle herkenning van trombose is daarom belangrijk zodat ernstige gevolgen voorkomen kunnen worden. De Trombosestichting Nederland stimuleert en financiert wetenschappelijk onderzoek naar trombose en geeft voorlichting over risicofactoren, herkenning en behandeling.