Arina ten Cate

31 oktober 2022

Duitse Virchow award voor dr. Arina ten Cate – Hoek

Op  donderdag 13 oktober (Wereld Trombose Dag) kreeg dr. Arina ten Cate-Hoek de Virchow award 2022 toegekend door de DGA (Deutsche Gesellschaft für Angiologie , Gesellschaft für Gefäßmedizin) de gezamenlijke beroepsvereniging voor angiologen, flebologen en vaatchirurgen van de 3 Duitstalige landen (Duitsland, Oostenrijk, en Zwitserland).

Zij krijgt de prijs voor haar wetenschappelijke werk op het gebied van het Posttrombotisch Syndroom en in het bijzonder voor het onderzoek naar de effectiviteit van de compressietherapie en de directe impact van haar werk op verschillende richtlijnen.

De Virchowprijs wordt sinds 2015  jaarlijks uitgereikt aan een wetenschapper met speciale verdienste. Het doel van de prijs is meer bekendheid te geven aan trombose en longembolie, de complicaties en gevolgen ervan, en de mogelijkheden van vroegtijdige diagnose. Zowel de bevolking als de medische wereld moet bewuster worden gemaakt van deze problematiek. De prijs wordt toegekend voor bijzondere publicaties, gezondheidszorgstudies, toepassingen en maatregelen ter ondersteuning van de uitvoering van richtlijnen, De prijs is niet toegankelijk voor het publiek. De prijs wordt eenmaal per jaar uitgereikt op Wereld Trombose Dag, altijd op 13 oktober.

Vorig jaar ging de prijs naar Prof. Andreas Greinacher vanwege zijn ontdekking van het VITT syndroom bij COVID vaccinatie.

De prijs wordt vergezeld van een geldbedrag van 2.500 euro.