Trombose en Corona

Trombose en Corona: samenvatting van het laatste nieuws

8 juni 2021

Inmiddels hebben we al meer dan een jaar te maken met het coronavirus. Veel mensen hebben vragen over bijvoorbeeld het virus zelf, het risico dat zij lopen als trombosepatiënt, en de verschillende coronavaccins. Om uw vragen zo volledig mogelijk te kunnen beantwoorden verzamelen wij relevante en recente informatie.

Trombose als bijwerking van coronavaccins

Recent is gebleken dat het AstraZeneca-vaccin en het Janssen-vaccin beide een zeer zeldzame bijwerking van ernstige trombose en een verlaagd aantal bloedplaatjes kan veroorzaken, genaamd VITT of TTS. In Nederland is een vaccinatiestop voor het AstraZeneca vaccin voor mensen onder de 60 jaar, en is er ook een nieuw beleid over het Janssen vaccin.

> Lees hier het meest recente nieuws over het AstraZeneca en Janssen vaccin

Gebruik van antistollingsmiddelen bij vaccinatie

Bij het maken van een vaccinatie-afspraak wordt gevraagd of u antistollingsmiddelen gebruikt. Als dat zo is, dan krijgt u het advies om na vaccinatie 15 minuten te drukken op de plek van de vaccinatie om een blauwe plek te voorkomen. Voor de duidelijkheid kunt u uw Antistollingspas meenemen naar de vaccinatie-afspraak.

> Lees hier meer over de coronavaccins bij het gebruik van antistollingsmedicatie

Mensen met hart- en vaataandoeningen zijn een risicogroep

Als u antistollingsmiddelen gebruikt en/of een hart- of vaataandoening heeft, loopt u meer risico om ernstig ziek te worden van het coronavirus. Daarom is het voor u extra belangrijk dat u zich laat vaccineren. Als u eerder een veneuze trombose heeft gehad loopt u in principe geen extra risico om ernstig ziek te worden van het coronavirus.

> Lees hier meer algemene informatie over het coronavirus en (veneuze) trombose

Onderzoek relatie trombose en corona door samenwerking

Bij 49% van de coronapatiënten op de Intensive Care (IC) en bij 10% van de patiënten op de verpleegafdeling ontstaat trombose. De Dutch Covid & Thrombosis Coalition (DCTC), een initiatief van de Trombosestichting, verenigt wetenschappers van alle grote Nederlandse ziekenhuizen om de relatie tussen corona en trombose te onderzoeken.

> Lees hier meer over het onderzoek van prof. dr. Menno Huisman en dr. Erik Klok naar het voorkomen van complicaties bij coronapatiënten

De Trombosestichting zet zich in voor een toekomst zonder tromboseleed. Dankzij de steun van donateurs kunnen wij onderzoeken, zoals het onderzoek naar de relatie tussen corona en trombose, financieren. Helpt u mee?

Steun trombose-onderzoek