3 april 2018

Waarom een steunkous bij trombose?

Jan Kloppenburg draagt al zo’n 10 jaar een steunkous om zijn onderbeen. Zijn vraag is: “Hoe kan zo’n kous het ontstaan van een bloedstolsel (helpen) verhinderen?”

In onze rubriek Stel uw vraag beantwoordt dr. Arina Ten Cate, arts, klinisch epidemioloog en medisch directeur trombosedienst Maastricht deze vraag.

Waarom een steunkous?

“Het dragen van een kous na een trombosebeen wordt aangeraden omdat dit lange termijn gevolgen zoals een vermoeid, zwaar en pijnlijk  en gezwollen been kan voorkomen. Uit onderzoek dat meer dan 10 jaar geleden werd verricht bleek dat patiënten die een steunkous droegen na een trombosebeen, maar de helft zo vaak chronische klachten (ook wel posttrombotisch syndroom genoemd) kregen. Bij die onderzoeken was de duur van de behandeling met steunkousen op 2 jaar gesteld.  Het was echter niet duidelijk of een kortere draagduur ook effectief kon zijn.”

Nieuwe inzichten

“Om dit te onderzoeken werd de IDEAL DVT studie uitgevoerd, hieraan deden bijna 900 patiënten mee. Uit de studieresultaten blijkt dat  patiënten, die geen klachten hebben van het been en waarbij er geen huidafwijkingen zijn (bruine verkleuring, roodheid met ontstekingsreactie, uitgezette blauwe bloedvaatjes ter hoogte van de enkel) ook zonder probleem de kous uit kunnen laten na 6 maanden. Maar weinig patiënten (3%) moesten in verband met verergering van de klachten de kous toch weer aantrekken.”

Wel of niet een steunkous?

“U kunt proberen hoe het is zonder kous. Het is daarbij wel belangrijk dat u geen klachten heeft en dat het been er ongeveer hetzelfde uitziet als het been waarin geen trombose is geweest. Als u de kous uitlaat dan zult u vanzelf merken of er zwelling optreedt, meestal is dit in de loop van de dag al duidelijk. Bij het optreden van veel zwelling en bij een toename van klachten van vermoeidheid in het been of pijn of kramp, dan is het advies om de kous weer aan te trekken.”

Hoe helpt een steunkous het ontstaan van een bloedstolsel verhinderen?

“Als er een stolsel in het bloedvat zit, dan loopt de druk in dat vat op. Vloeistof en dus ook bloed zoekt de weg van de minste weerstand. Dit betekent dat er vocht en bloedcellen uit de bloedbaan in de weefsels van het been terecht komen. Dit kan aanleiding geven tot zwelling en ontsteking. De steunkous zorgt voor een tegendruk waardoor de druk in het weefsel gelijk wordt aan de druk in het bloedvat. Het bloed blijft dan in het vat. De diameter van het vat wordt kleiner door de druk van buiten af, daardoor ontstaat er een versnelling van de bloedstroom. Deze snellere bloedstroming kan bijdragen aan het oplossen van het stolsel. De kous is vooral belangrijk voor het voorkomen van posttrombotische klachten. Het voorkomen van nieuwe trombose is niet onomstotelijk bewezen.”

——–
Elke maand behandelen we in de rubriek “Stel uw vraag” een trombosegerelateerde vraag. Heeft u ook een vraag over trombose? Stuur ons dan een email via tsn@trombosestichting.nl, met als onderwerp “Stel uw vraag”, en wie weet behandelen we binnenkort uw vraag.