veiligere behandeling van trombose

11 september 2018

Onderzoek naar veiligere behandeling van trombose

Onderzoek: slimmere en veiligere medicijnen

Dr. Coen Maas (UMC Utrecht) doet onderzoek naar een veiligere behandeling van trombose.

Antistollingsmedicatie (bloedverdunners) slik je om trombose te voorkomen. Ze grijpen in op het stollingsproces, zodat er geen bloedpropjes ontstaan. Er is dan wel een risico dat de gewone, goede stolling ook minder goed gaat. Een wondje geneest dan bijvoorbeeld minder snel.

Bloeding en antistolling

Dr. Maas en zijn team bekijken het eiwit Factor XII. Dat heeft wél invloed op abnormale stolling (trombose), maar niet op normale stolling.

Hoe werkt dit?

In het lab bootsen onderzoekers de bloedbaan na en maken daarin een kunstmatig wondgebied, waar bloed door stroomt. Met de microscoop kijken ze hoe cellen klonteren en wat de invloed van eiwitten is.

In de toekomst kan dit zorgen voor een medicijn dat actief is als het misgaat met de stolling, maar niets doet als er geen trombosegevaar is. Er is dan ook geen extra risico op bloedingen. Bij de huidige middelen is dat er wel, omdat die continu voor minder stolling zorgen.

Dr. Coen Maas: “Met ons onderzoek werken we aan veiligere bloedverdunners, voor een behandeling zonder risico op bloedingen”.

Tromboseonderzoek: uw bijdrage telt

De Trombosestichting werkt aan een toekomst zonder tromboseleed.
We financieren dus ook onderzoek naar medicijnen met zo min mogelijk bijwerkingen, risico’s en zorgen. De Trombosestichting krijgt geen geld van de overheid en is afhankelijk van donateurs. Draagt u bij aan een betere behandeling? Steun ons dan vandaag nog met uw gift.

Geef voor Tromboseonderzoek