Doneer nu!

In Memoriam Professor Emil Alfred Loeliger (1924 – 2017)

Op 29 mei 2017 is professor dr. E.A. (Fredi) Loeliger op 92-jarige leeftijd overleden. Professor Loeliger was in het begin van de jaren 50 uit Zwitserland naar Leiden gekomen om zijn opleiding tot internist voort te zetten. Van 1968 tot 1985 was hij als hoogleraar inwendige geneeskunde werkzaam in het Academisch Ziekenhuis te Leiden. Zijn speciale belangstelling betrof de bloedstolling. In 1956 heeft hij de trombosdienst Leiden opgericht en hij was ook vele jaren hoofd van deze dienst. Bovendien was hij één van de oprichters van de Federatie van Nederlandse Trombosediensten. In zijn wetenschappelijke werk hield hij zich o.a. bezig met antistollingsbehandeling met vitamine K-antagonisten (VKA). Het doel was de effectiviteit en de veiligheid van de behandeling te verbeteren. Zeer veel moeite heeft hij zich getroost om de laboratoriumcontrole van de antistollingsbehandeling te standaardiseren. Dankzij de inspanningen van professor Loeliger is er een uniforme schaal ontwikkeld en wereldwijd in gebruik genomen om de intensiteit van de behandeling uit te drukken: de International Normalized Ratio (INR). Daarnaast heeft professor Loeliger een groot onderzoek (de zogenaamde 60 Plus studie) opgezet en uitgevoerd om aan te tonen dat goed gecontroleerde antistollingsbehandeling effectief en veilig is om een tweede hartinfarct te voorkomen.

De Trombosestichting Nederland heeft in 1984 een prijs ingesteld voor mensen die zich zeer verdienstelijk hebben gemaakt in het werk van de trombosebestrijding. Op 19 november 1984 ontving professor Loeliger de eerste erepenning van de Trombosestichting Nederland.