Herken een beroerte

Herken een beroerte, doe de FAST-test

Ewoud van Dijk is neuroloog in het Radboudumc. In een eerdere nieuwsbrief vertelt hij meer over het herkennen van een beroerte.

“Het is ontzettend belangrijk dat de diagnose snel en juist wordt gesteld en daarna direct behandeling plaatsvindt. Het begint dus met het herkennen van een beroerte door de patiënt of zijn omgeving. Dit kan met de FAST-test (FACE, ARM, SPEECH, TIME).”

“Vervolgens direct 112 bellen en met de ambulance naar het ziekenhuis. Aan de buitenkant is niet te zien of iemand een herseninfarct of hersenbloeding heeft. Daarom maken we na een kortonderzoek meteen een CT-scan van de hersenen om te kijken wat de plotseling ontstane uitval veroorzaakt. Ook maken we direct een CT-scan van de bloedvaten om te zien of er een stolsel in een grote hersenslagader zit.

> Lees hier over herseninfarct

Patiënten met een herseninfarct krijgen meestal een stolseloplossend medicijn via een infuus toegediend als de eerste signalen minder dan 4,5 uur bestaan. Dit heet trombolyse. Er is ook een nieuwe behandeling bij een herseninfarct, waarvan we de effectiviteit in Nederlands onderzoek hebben aangetoond. Hierbij wordt het stolsel in het hersenbloedvat van binnenuit verwijderd of opgelost. Deze behandeling moet binnen 6 uur plaatsvinden na de eerste signalen. Daarna nemen we de patiënt op een speciale afdeling op voor mensen met beroertes, de stroke-unit. In de eerste dagen is het belangrijk om complicaties te voorkomen, zoals longontsteking,delier of trombosebeen, te starten met revalidatie en te starten met maatregelen om terugkeer van een herseninfarct te voorkomen.”