Ga naar discussie: VorigeVolgende
Ga naar: DiscussielijstZoekenPrintbare versie
Reageren? Scroll naar het einde van het bericht.
herkend iemand dit: INR waarde te snel hoog?
Gepost door: Marja ()
Datum: 10 januari 2012 21:09

Dag allemaal,

Ook ik hoor sinds november tot de 'club'. Heb -zo denkt men- als bijeffect van intapen ontstoken enkel een trombose in mijn onderbeen gekregen (DVT). Was eerst niet onderkend dus tijdje mee doorgelopen tot ik niet meer kon lopen van de pijn. Echo gaf uitsluitsel. VOor mijn gevoel zomaar. heel onverwacht.

Toen aan de antistolling en recept 2 jaar kous (na tijdje zwachtelen).
In tegenstelling tot wat ik hier op het forum leest schiet mijn INR steeds de pan uit. Na diagnose al na twee dagen spuitjes heparine in combi met acenocoumarol 4 per dag zat ik al op 4,5. Direct met spuitjes gestopt en na een week om en om 1 en 2 tabletten zat ik opeens op 11,8 met als bijeffect toen ik een keer struikelde een enorme bloeding (want toen was die hoge INR nog niet bekend want in het weekend.). Toen aan de vitamine K en hup in een dag van 11,8 naar 1,1. Dus met vit K zijn ze nu ook voorzichtig.

Daarna blijft het gedoe en gejojo: van 1 naar 3 naar .7,9 hop naar 1 en weer naar 5,9 en terug naar bene en weer naar 4,9 etc En dat gaat dus heel snel: ik kan op maandag 7,9 hebben , een dag niets innemen en dan op 4.4. zitten en dan een dag 1 tabletje en dan op 1,5 zitten.

Afijn nu na 2 maand is het nog steeds geen stabiel verhaal dus 3 a 4 keer per week bloedprikken. Pff...
word er moe van en het is heel moeilijk met mijn werk te combineren want als ik hier ga bloedprikken moet ik zo 1 uur wachten tenzij ik tussen de middag ga maar ja daar zitten klanten niet op te wachten.

Iemand de gouden tip of verklaring?

Groetjes en jullie allemaal sterkte!

Marja

Re: herkend iemand dit: INR waarde te snel hoog?
Gepost door: Elsje ()
Datum: 11 januari 2012 10:07

Hoi Marja,

Ik ben zelf sinds kort bij de "club" en dus nog niet heel erg ervaren met alle medicatie etc. maar ik heb al wel begrepen dat je INR-waarde beter stabiel blijft als je marcoumar slikt (is weer een ander medicijn)

Misschien eens navragen bij dokter? Kan me voorstellen dat het niet fijn is om zo vaak te moeten prikken. Is een zelfprikapparaat niks voor jou?

Sterkte!

groetjes elsje

Datum: 09 februari 2012 15:21

Ik heb zelf nu 5x een trombose gehad..2x linker been(2002 +2003) 1x rechter been(2005) en 1,5 jaar (2010)geleden een trombose in mijn linkerarm en mijn hersenen.Toen pas levenslang Acenocoumarol voorgeschreven gekregen..de artsen vonden dit eerst niet nodig,..(daar bedank ik ze nog steeds voor!!!,."not"winking smiley
Ik herken wel dat omhoog en omlaag schieten van mijn INR, Bij mij reageert mijn INR enorm op groentes en dergelijke...Vooral kool soorten, eerst kon niemand van de artsen mij vertellen dat die INR ook beïnvloed werd door voedsel...dit had ik n.l al meerdere keren gevraagd..Tot ik er achter kwam dat dit echt wel het geval is.
Ik ben ook een cursus gaan doen om zelf mijn INR te meten.Hier ben ik heel blij mee,ik kan dan zelf in de gaten houden of mijn INR te laag of te hoog is..Deze cursus word gegeven door de trombose dienst.
Ik had ook kapotte aders gekregen door het vele prikken in mijn armen door de trombose dienst.Dit hoeft ook haast nooit meer omdat ik nu zelf prik in mijn vingers en dit met een speciaal apparaatje en stripje kan uitlezen...Ik kan niet genoeg vertellen hoe blij ik hier mee ben...Deze cursus werd vergoedt!

Hoop dat je aan deze reactie iets heb gehad en wens je veel succes.

groetjes Anita de Reus

Gepost door: Liekie ()
Datum: 14 april 2012 04:36

Hai Marja,

Klinkt heel bekend. Voor mezelf, maar ook vaker van medepatienten gehoord.
Oplossing kan zijn om over te stappen naar marcoumar zoals Elsje ook al aangeeft. Overigens snap ik niet waarom je vitamine K hebt gekregen omdat bij acenocoumarol 1 dag stoppen al voldoende is. Acenocoumarol werkt nl maar een dag. Daarom ben je met fenprocoumon stabieler te krijgen omdat die een halfwaarde tijd hebben van 10-14 dagen.
Eigenlijk hoop ik dat je inmiddels al overgestapt bent en natuurlijk hoop ik dat je stabiel bent. Soms kan het zijn dat je zo enorm blijft schommelen dat ze voorstellen om te blijven spuiten, maar als je dat kunt voorkomen is natuurlijk heel prettig. Van spuiten word je op een gegeven moment zo blauw en krijg je van die onderhuidse pijnlijke bulten........

Laat even weten hoe het nu gaat, ben ik best benieuwd naar. Hoewel ik op verschillende fora heb gemerkt dat wanneer je niks hoort het goed gaat. Mensen zijn toch geneigt om alleen gebruik te maken van een fora als het niet goed gaat of als ze nieuw ergens in zijn. Dat snap ik ook wel! Pas als het weer minder goed gaat zie je vanzelf weer iemand terug. Zo moet het eigenlijk ook. Als het goed gaat, loslaten. Je leven bestaat niet alleen uit wat je meegmaakt hebt, je moet door en sowieso is over ziektes mailen, praten niet fijn, wordt niemand blij van. Dus als het goed gaat gewoon genieten van andere dingen.........

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.